دو حادثه سرنوشت ساز در فروپاشی رژیم پهلوی

 در فاصله یک هفته، بین روزهای 11 تا 17 دی ماه 1356 (31 دسامبر 1977 تا 7 ژانویه 1978) دو واقعه در ایران روی داد که با واکنش شدید قشرهای وسیعی از مردم ایران روبرو گردید و دامنه آن، از اعتراض، مبارزه، مقاومت و شورش، به انقلاب کشیده شد و پس از سیزده ماه، منجر به فروپاشی رژیم پهلوی گردید.این دو رویداد، یکی اظهارات جیمی کارتر رئیس جمهوری آمریکا در آغاز سال 1978 (11 دیماه 1356) در کاخ نیاوران، در ستایش

توجیه تئوریک انقلاب اسلامی: شروط کافی انقلاب

 اولین و اصلی ترین سؤال این است؟ چرا و چگونه در قرن بیستم، انقلابی مبتنی بر آموزه ها و اهداف دینی - اسلامی شکل می گیرد و موفق به براندازی دولت کهن شاهنشاهی و استقرار دولتی دینی می شود؟

اهداف حکومت اسلامی و ضرورت تشکیل حکومت بر اساس قانون

 مهم ترین هدفی که حکومت اسلامی به همراه دارد و با نظام های سه گانه انسانی هماهنگ است، همانا دو چیز است: اوّل انسانها را به قسمت خلیفة الله شدن راهنمایی و مقدّمات سیر و سلوک آن را فراهم کردن، دوم کشور اسلامی را مدینه فاضله ساختن، مبادی تمدن راستین را مهیا نمودن و اصول حاکم بر روابط داخلی و خارجی را تبیین کردن است.

انقلاب اسلامی و گسترش صلح مثبت

 تا پیش از انقلاب اسلامی نظریه های انقلاب برای سرنگونی نظام حکومتی بیشتر بر روش های خشونت آمیز تأکید داشتند، درحالی که انقلاب اسلامی، انقلابی متکی بر وحدت و حضور ملت می باشد. انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلابی تمدن ساز، ضمن شناساندن حوزه معرفتی اسلام به جهانیان و معرفی منطق فکری خود که مبتنی بر خردباوری است، توانسته است با ویژگی هایی چون استعمارستیزی، حمایت از مظلومین و خوداتکایی، نقش ها و

توجیه تئوریک انقلاب اسلامی: شروط لازم برای انقلاب

  شکل گیری و پیروزی جنبش های انقلابی به دو دسته شروط و عوامل وابسته است: الف) شروط لازم، که عبارت است از نارضایتی وسیع و عمیق عمومی از ساختار و کار کرد حکومت و نظام. ب) شروط کافی عبارتند از: رهبری، ایدئولوژی و سازماندهی جهت بسیج و تمرکزنارضایتی ها برای براندازی دولت و ایجاد تغییرات اساسی. 

علل و عوامل انقلاب اسلامی

 انقلاب اسلامی ایران با سطح وسیع و ریشه های عمیق و تمام ویژگیهای خود بعنوان یک پدیده اجتماعی، معلول و محصول عوامل بسیاری است.هر گروهی با توجه به ملاکات فکری و منافع تشکیلاتی خویش، علتی را برجسته تر می نماید و سعی می کند سلسله علل را به آن علت اصلی برگرداند، با توجه به این مطلب است که تبیین زمینه ها و عوامل انقلاب اسلامی مبحث بنیادی و پر مجادله این نوشتار می باشد.

ریشه های انقلاب اسلامی

 باید در بحث ریشه های انقلاب اسلامی، عوامل و شرایط پیدایی انقلاب اسلامی را که در واقع عوامل عینی نزدیک و بلافصل انقلاب اسلامی هستند، بررسی کرد. برای این منظور محدوده زمانی سالهای 57 1342 نقطه تمرکز خوبی است تا اندکی به عقب برگردیم و سیر تاریخ و روند واقعیات عینی جامعه را ملاحظه کنیم. در واقع می خواهیم در قالب تحولات سیاسی اجتماعی ایران در سالهای مذکور به جستجوی عوامل و عناصر زمینه ساز انقلاب

مبانی انسان شناسی سبک زندگی سیاسی امام خمینی (ره)

 سبک زندگی سیاسی عبارت است از: «شیوه های مواجهه با مهم ترین وظایف به منظور نیل به اهداف در ساحت زندگی سیاسی». امام خمینی(ره) شخصیتی معاصر، متخلق و صاحب سبک است که اقدام بی نظیر ایشان در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی و رهبری آن، زمینه ای مناسب برای بررسی سبک زندگی سیاسی ایشان را فراهم آورده است. با توجه به شکل گیری سبک از مبانی منحصر به فرد صاحب آن و همچنین نقش بسزای مبانی انسان شناسی در ترسیم سبک

در ملاقات نمایندگان کارتر و ژیسكاردستن با امام خمینی(ره) چه گذشت؟

  به­ محض اینکه این دو نفر منزل امام را ترک کردند، امام فرمودند اعلام کنید خمینی روز جمعه به تهران می­رود و این خبر را ساعت 12 شب رادیو فرانسه در اخبار خود پخش کرد. بعدها که علت این تصمیم سریع و صریح از امام سؤال شد، ایشان در پاسخ فرمودند: دولت آمریکا که دوست ملت ایران یا من نیست که از خطر برای من نگران باشد. من تشخیص دادم این‌ها توطئه دارند که اگر من در ایران باشم، مانع انجام

هفت نکته رهبر انقلاب در نمازجمعه تهران درباره‌ مسائل منطقه

  تنها راه نجات ملّت‌ها استقامت و نترسیدن از دشمن است

مشروطه و اندیشه ولایت تشریعی ; مبانی اندیشه سیاسی نائینی

  نائینی چون هر اندیشمند سیاسی دیگری، هنگام بررسی روابط انسان ها با یکدیگر در شبکه ای از قدرت، از مبانی، مفاهیم و گزاره های خاصی استفاده می کند و با رویکرد فقهی خاصی، بین مفاهیم و مبانی خویش ارتباط برقرار می سازد و در نهایت، گزاره هایی را تولید می کند.    

ولایت فقیه از دیدگاه فقیهان دوره مشروطه/2

  طیف وسیعی از فقیهان که به عنوان عالمان مشروطه خواه شهرت یافته بودند نه تنها در مقابل تهاجم این مفاهیم جدید، عقب نشینی نکردند، بلکه بر این مطالب پای می فشردند که هیچ یک از این مفاهیم تازه نیست و در فرهنگ دینی ما پیشینه طولانی دارد.

ولایت فقیه از دیدگاه فقیهان دوره مشروطه/1

 دوره مشروطه با آشنایی جهان تشیع با فرهنگ و تمدن غرب همزمان است. در این دوره فقیهان برای نخستین بار با تعابیر و مفاهیمی جدید رو به رو شدند که یا در قاموس فرهنگ سیاسی آنان بی سابقه بود یا با تعاریفی که در گذشته داشتند متفاوت بود؛ مفاهیمی همچون قانون، مساوات، آزادی، ملت، مجلس و وکیل.

مجلس شورای اسلامی در اندیشه‌ی سیاسی امام خمینی(ره)

 نظام جمهوری اسلامی بر پایه‌ی آرا و نظرگاه‌های اسلام، شریعت و اندیشه‌های  امام خمینی(ره) بنا نهاده شده است؛ از این رو بررسی دیدگاه‌های امام(ره) در صحنه‌های مختلف نقش تعیین ‌کننده‌ای دارد. ایشان به دلیل اهمیت و جایگاه بالای مجلس و نمایندگان، پیام‌ها و بیانات مختلفی فرمودند که در مسیر حرکت مجلس مؤثر بوده است.

ایام الله در کلام امام خمینی(ره)

  تذکر به «ایام اللَّه» که خداوند متعال به آن امر فرموده است، انسان ساز است. قضایایی که در ایام اللَّه رخ داده است، برای تاریخ و انسانها در طول تاریخ آموزنده و بیدارکننده است. حوادث بزرگ تاریخ که قرآن مجید هم از بعض از آنها یاد کرده است، سرمشقی پر برکت برای ساختن جامعه ها و اشخاص و جامعه عصر ما که عصر انقلاب است، و در کشور ایران که کشور انقلاب و شاهد بسیاری از حوادث بزرگ است که