آنچه که در بیانیه «گام دوم انقلاب» نیست

  بدون ولایت فقیه و رهبری تیزهوشانه، مدبرانه و مومنانه‌ای که از ناحیه‌ی امام (ره) و بعد از ایشان، حضرت آقا بر این جامعه اعمال شد، پیمودن مسیر انقلاب و دستیابی به این دستاوردها میسر نبود و همین‌طور تمامی این دشمنان ناکام نمی‌ماندند.

نقش‌آفرینی جوانان در گام دوم انقلاب

  انقلاب اسلامی مجدد نیاز به جوانان دارد چون جوانان محل بُروز این دو واقعیت هستند: «استقامت» و «قیام». جوانان کسانی هستند که بر بستر انقلاب پرورده و تربیت شده اند و انقلاب اول، هر آنچه داشته در وجود آن ها تثبیت کرده و حالا این نسل بنا دارد گام دوم را بردارد.

نگاه واقع‌بینانه؛ مغز بیانیه گام دوم

  رهبر انقلاب در این بیانیه، در دو محور اصلی «این نقطه تاریخ که بر آن ایستاده ایم» را تشریح می کنند. ابتدا با برشمردن تجارب و نقاط ضعف و قوت چهل سال اول. با رویکردی واقع بینانه و رئال، و نه شعاری و اتوپیایی، به قضاوت گذشته می نشینند. با تمجید و افتخار از نقاط قوت خصوصا پیشرفت های علمی و نظامی سخن می گویند.

هفت لایه «عقلانیت» در گام دوم

  «انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطه‌ی صفر آغاز شد؛ اولاً: همه‌چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اولین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه -و نه به زور شمشیر خود- بر سرِ کار آمده بود، و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولت‌های غربی، و چه وضع بشدت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در

مروری سریع بر بیانیه گام دوم انقلاب

  به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانیه‌ای مهم و راهبردی با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر

رهبری، مکتب و مردم، سه رکن اصلی انقلاب اسلامی

  اکثر مردم قبل از انقلاب از مراجع دينيِ‌ ديگري غير از امام خميني (رحمه الله) تقلید مي‌كردند. اما با آغاز نهضت اجتماعي و ديني امام، همهٔ مردم، به مدد فراستي كه خداوند به ايشان عطا فرموده بود، دريافتند در اين حركت الهي مي‌بايد تابع فرمان او باشند و از هرگونه پراكندگي و تك‌ روي و اعمال سليقه‌هاي شخصي و گروهي و جناحي بپرهيزند. نقش مکتب متعالي تشيع در پيروزي انقلاب

بیانیه گام دوم انقلاب در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

  به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانیه‌ای مهم و راهبردی با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر

بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

  عدد چهل بر کمال و بلوغ، دلالت دارد. نزد اغلب اقوام و فرهنگها، چهل سالگی سن رشد کامل و رسیدن آدمی به نهایت قوای جسمانی و عقلانی تلقی می‌شود و اعتقاد بر آن است که انسان عمومآ قبل از رسیدن به این سن، هنوز به کمال خردورزی و مهار قوای نفسانی نایل نشده است، اما پس از چهل سالگی، در عین حال که قوای جسمانی رو به کاستی می‌گذارد، قوای عقلانی و روحانی، ترقی و تعالی می‌یابد و از

نقش نمادهای شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران

  این مقاله بدین موضوع پرداخته است که چگونه بکارگیری نمادهای شیعه در مقابل نمادهای باستانی و غربگرایانه رژیم پهلوی سبب پیروزی انقلاب شده است. از الگوی نظری جامعه شناس فرانسوی پیر بوردیو در خصوص نمادها بهره برده و نشان دادیم که هیات های تولید کنندۀ نماد یعنی روحانیان و روشنفکران در دهه ٤٠و ٥٠ شمسی با کمترین خشونت فیزیکی زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم نمودند. از آنجا که رژیم پهلوی با

«انقلابی که منحرف نشد»

  نگاهی به «ویژگی‌های انقلاب اسلامی و تفاوت آن با دیگر انقلاب‌ها» از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

سؤال رهبر معظم انقلاب از جوانان درباره رمز ماندگاری انقلاب

  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نوزدهم دی ماه سال ۱۳۹۴ با مردم قم به مقایسه‌ی انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها و برخی حوادث و نهضت‌های پیشین کشور خودمان پرداختند و در تبیین این مسأله فرمودند: «چرا نهضت مشروطیّت با آن درخواست حدّاقلّیِ محدود شدنِ قدرت مطلقه نتوانست و طاقت نیاورد بماند امّا انقلاب اسلامی با این درخواست حدّاکثری

خواست جمعی و اراده مردمی در ایجاد نظام جمهوری اسلامی(2)

  تاریخ تحولات و جنبش های سیاسی، اجتماعی و حرکتهای مردمی در طول تاریخ بشری گواه روشنی بر این مدعاست که هر تغییری که با هدف ایجاد اصلاحات یا دگرگونی در ساختار نظام های حاکم بر جوامع صورت گرفته، ابتدا از تحول در اندیشه آغاز شده است. انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی نمونه های بارز اینگونه بیداری افکار جهت ایجاد اصلاحات و تحولات بنیادین بودند که در بین دو انقلاب با رشد آگاهی سیاسی مردم، گفتمان

خواست جمعی و اراده مردمی در ایجاد نظام جمهوری اسلامی(1)

  تاریخ تحولات و جنبش های سیاسی، اجتماعی و حرکتهای مردمی در طول تاریخ بشری گواه روشنی بر این مدعاست که هر تغییری که با هدف ایجاد اصلاحات یا دگرگونی در ساختار نظام های حاکم بر جوامع صورت گرفته، ابتدا از تحول در اندیشه آغاز شده است. انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی نمونه های بارز اینگونه بیداری افکار جهت ایجاد اصلاحات و تحولات بنیادین بودند که در بین دو انقلاب با رشد آگاهی سیاسی مردم، گفتمان

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

  مهم ترین پرسشی که پس از گذشت مدتی از وقوع هر انقلابی در اذهان انقلابیون آن ایجاد می‎شود، این است که انقلاب آنان چه دستاوردی برای شان به ارمغان آورده است؟ آیا آن نتایج بر اساس اهداف اصولی آن انقلاب بوده است یا نه؟ انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بلکه طبیعی است که مردم ایران نیز از دستاوردهای انقلاب خود سؤال کنند. از اینجاست که تبیین دستاوردهای انقلاب، اهمیت و بلکه