بازخوانی مفهوم «سازش» در هندسه‌ی معرفتی امام خمینی (ره)

 با توجه به شرایط کنونی داخلی و خارجی، مصادره به مطلوب از اندیشه‌های امام خمینی بازار پررونقی یافته و برخی برای اثبات آراء خود به گزینش افکار ایشان روی آورده‌اند. آن‌ها با استنادها و ارجاعات ناقص و طرح مفهوم سازش در صددند آموزه‌ی مبارزه و مقاومت را به چالش بکشند؛ لذا مروری بر اندیشه‌های امام راحل ضروری به نظر می‌رسد.

شکست غرب در آزمون جهانی مقابله با کرونا

   بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم .اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.

مردم سالاری دینی در مکتب امام (ره)

 در اندیشه‌ی امام خمینی (ره)، عقلانیت اسلامی و انسانی حاکم است، حکومت و نظام سیاسی صد درصد متکی به آرای ملت بوده و همه‌‌ی شهروندان حق دارند سرنوشت خویش را انتخاب کنند. امام خمینی با رهیافت واقع‌گرایانه، مردم‌سالاری را مطرح کرده و آن را اجرا می‌کرد.

راهبری حکومت اسلامی در مدیریت فرهنگ با تاکید بر آرای شهید مطهری

 حکومت اسلامی در عرصۀ‌ مدیریت‌ فرهنگ از دو نوع راهبری‌ کلیدی‌ برخوردار است. یکی حق راهبری حکومت اسلامی در عرصۀ فرهنگی و دیگر حدود و قلمرو‌ مداخلۀ‌ حکومت اسلامی در عرصه فرهنگ. شهید‌ مطهری حق مداخله‌ و راهبری‌ حکومت اسلامی در عرصۀ‌ فرهنگ‌ را به طریق مستقیم، یعنی مراجعه به‌ایدئولوژی اسلامی و به صورت غیر مستقیم، یعنی مراجعه‌ به‌ جهان‌بینی اسلامی اثبات می‌کند. حکومت اسلامی‌، مهم‌ترین‌ و اساسی‌ترین

بازاریابی کلمه و امامان انقلاب 2

 بازاریابی مفهوم و کلمه تنها انحصار در وضع و خلق کلمه ندارد، بلکه لازم است مانند شقوق دیگر بازاریابی، سایر مولفه های آمیخته آن هم به بوته عمل آورده شود. در تحلیل اجمالی می توان گفت این بسته (آمیخته بازاریابی کلمه) برای رهبران نظام جمهوری اسلامی، موثر و مطلوب کار نکرده و برخی مفاهیم در میدان برنامه بازاریابی با اختلال مواجه شده اند. چرایی این اختلال، فرجام آن و سیر این مفاهیم در منظومه فکری نظام

بازاریابی کلمه و امامان انقلاب 1

 عرصه بازاریابی از محصول و خدمت و ایده و واقعه و محیط زیست فراتر رفته و همه اطراف و اکناف ما را در بر گرفته و به حوزه کلمه و مفهوم نیز نفوذ کرده است. رهبران فرهنگی و فرهنگ ساز از توابع مثبت و شتاب دهنده این فرآیند=(بازاریابی کلمه) استفاده کرده و نظریات خود را در این مفاهیم ریخته و روشنگرانه پیروان خود را ارشاد می نمایند. رهبران حکیم انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و امام خامنه ای(مدظله العالی) در

نصایح یار/ عدم توجه کافی به مسأله‌‌ی امامت و ایجاد نظام علوی

  سلسله مباحث اخلاقی با محوریت احادیث مطرح شده در درس مقام معظم رهبری

ضوابط دخالت نظام اسلامی در عرصه خصوصی

 از منظر فقه شیعه، ضوابط دخالت نظام اسلامی در عرصه خصوصی شهروندان کدام است؟ یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز در نظام های سیاسی، گستره اختیارات حاکمان و دخالت یا عدم دخالت آنان در زندگی خصوصی شهروندان می باشد. بنابراین به نظر می رسد در این مسئله کلیدی، تنها روش اجتهادی است که می تواند فهمنده و پژوهشگر را یاری کند و به سوی تحلیل مسائل حریم خصوصی و اختیارات نظام اسلامی راهبری نماید. این روش، ما را به

خلاصه اے از بیانات حضرت آقا در نیمه شعبان

 1. آسایش لزوما آرامش نمے آورد. 2. علم لزوما گره گشا نیست و در خدمت قدرتمندان است و نیاز به معنویت است. 3.عدالت در ثروت، ڪرامت، منزلت و رشد لازم است ڪه از آستین بقیه الله بیرون مے آید. 4. وعده فرج در همه ادیان داده شده.

امامت ادامه نبوت، و مرجعیت ادامه امامت در عصر غیبت

 مرجعیت، یک حقیقت وضع شده اجتماعی در امت است که بر اساس موازین شرعی عمومی عمل می کند که در عمل در مرجع رهبر انقلاب نمود پیدا کرده است. اسلام، منبعی است که قانون اساسی از آن کمک می گیرد و قوانین در جمهوری اسلامی در پرتو آن وضع می شوند. امام خمینی تنها اسلام را با نیروی شگرف خود و قهرمانی ملت ایران از زندان بیرون نکرده است، بلکه جنایت بزرگ تمام گروه هایی را برملا کرد که تلاش داشتند اسلام را قرنطینه

انقلاب اسلامی؛ مستحکم و پرثمر

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی نظام جمهوری اسلامی همواره اوصاف و ویژگی‌های مختلفی را ابراز داشته‌اند، در این میان یکی از توصیفات پربسامد تعبیر «شجره طیبه» است. با جستجوی اجمالی در بیانات معظّم‌له در دوران رهبری، بیش از ۴۰ بار این توصیف را میتوان یافت. از این رو به مناسبت فرارسیدن ۱۲ فروردین ماه، روز جمهوری اسلامی، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به بازخوانی کلیدواژه قرآنی «شجره

مشروعیت جمهوری اسلامی به حکم ولی فقیه است

 «جمهوری اسلامی» یا «مردم سالاری دینی» بعنوان نظام حکومتی برآمده از انقلاب اسلامی، همواره محل بحث و تبادل نظر فعالان و اندیشمندان سیاسی بوده است. در این میان گاها دیده شده است که این مفهوم ناب که به فرموده رهبر انقلاب «حرف نوی انقلاب اسلامی» در حکومت‌داری است، دچار کج‌فهمی‌ها و تحریفات شکلی و محتوایی شده است. در این نوشتار سعی بر آن بوده است که با مراجعه به آرای رهبر انقلاب در این زمینه، تبیینی

از جمهوریت تا اسلامیت /نگاهی تبیینی به همه‌پرسی دوازدهم فروردین 1358

 جمهوری اسلامی چگونه مبنای قانون اساسی قرار گرفت و از یک ایده به یک نظام سیاسی تبدیل شد؟ نقش امام خمینی (رحمت الله علیه) در این باره چه بود؟ چه دیدگاه‌هایی در مقابل ایده‌‌ی جمهوری اسلامی قرار داشت؟ مقاله‌ی حاضر حول سؤالات ذکرشده، به تبیین مفهوم جمهوری اسلامی می‌پردازد.

چرا فقط جمهوری اسلامی؟

 بررسی یک پرسش به مناسبت 12فروردین در بازخوانی گفتگوی اندیشکده برهان با اسدالله بادامچیان

نماینده تراز انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی (ره)/امانتدارِ متخصصِ ضد اشرافیت!

 از دیدگاه امام خمینی (ره)، انتخابات اساساً مسیر خروج از حیرت و تردید نیست، بلکه تکلیفی الهی است که خداوند بر اساس اندوخته‌های شریعت و عقل انسان مسلمان و مؤمن در دوران غیبت بر عهده‌ی او قرار داده است. انتخابات در تفکر امام خمینی امتحانی الهی است که در آن فرد با ترجیح مصالح دین و امت بر منافع شخصی خود به انتخاب اصلح اقدام کرده و برخلاف معادلاتِ «عقل جزوی اندیشِ حساب گرِ غربی»، بُعد معنوی انتخاب