امام خميني(ره) نه مثل ديگران

  خصوصيت تاريخي امام خميني كه او و انقلاب او را از كليه جنبشهاي سياسي معاصر،متمايز مي كند چيست؟ مخاطبه او با فطرت انسان، در هم شكستن پارادايم جاري در جهان وحركتي اعجازآميز در جهت عكس شيب فرهنگ جهاني، اتكاء به خدا و اعتماد به مردم و گره زدن زمين به آسمان، گرانيگاه و مرکز ثقلي خارج از عالم معيارهاي غربي بود كه امام، اهرم خود را بر آن نهاد و مسير تاريخ را تغيير داد. نوشتار ذيل، اين پديده را

شخصيت امام خميني(ره) در كلام رهبر معظم انقلاب

  شنيدن وصف امام و شرح خط جاودانه آن يگانه دوران همواره خوش است و دلنشين، اما وقتي عزيزي از آن بزرگوار سخن مي گويد كه خود سالهاي سال در جوار شخصيت وي زيسته است و درس امامت و رهبري آموخته است و در فراز و نشيبهاي مبارزه و پيروزي و حركت نظام اسلامي از نزديكترين ياران و شاگردان مخلص و شايسته امام بوده است، لطافت و شيريني ديگري دارد و طبعا جامعيت، عمق و تإثيرگذاري فزونتري خواهد داشت. حضرت آيت

امام خميني؛ تجلي تمام ابعاد اسلام

  پروفسور حامد الگار: موضوع پايان نامه دكتراي من درباره تاريخ روحانيت در ايران است. البته اين كتاب بعدا به فارسي ترجمه شد و كار نسبتا كهنه اي است. و حالا با معلوماتي كه در طول تقريبا 30 سال گذشته و با در دسترس قرار گرفتن اسناد و كتابهاي جديد جمع كرده ام اين اثر ناچيز بنده احتياج به يك تجديد نظر كلي دارد.

ديدگاه فلسفي امام خميني (ره)

  امام خميني (ره) همان گونه كه فقيهي ژرف انديش، اصولي متبحر و عارفي وارسته بود در حكمت و فلسفه نيز دستي توانا داشت. سابقه تدريس طولاني و تدوين كتب وزين وي در اين رشته، گواه بر اين مدعاست. گرچه ديدگاههاي فلسفي اين فيلسوف فرزانه در اين مختصر نمي گنجد ولي از باب نمونه، مروري داريم به برخي از ديدگاههايي آن؛ البته ديدگاههايي كه به مسائل تربيتي، ارتباط بيشتري دارند

ديدگاه عرفاني اخلاقي امام خميني (ره)

  در اينجا سخن از فلسفه اخلاق و يا عرفان نظري نيست و نيز در اينجا به ذكر هر يك از مباحث اخلاقي و يا مسائل عرفاني به گونه اي گسترده و تفصيلي نمي پردازيم بلكه برخي از مباحثي كه صبغه اخلاقي داشته و ارتباط بيشتري با مباحث و مسائل تربيتي دارند را، از ديدگاه امام - سلام الله عليه - مورد بحث قرار مي دهيم.

كتابها و آثار علمي امام خميني(ره)

  امام ره در مقام قلم و نگارش استعداد خارق العاده اي از خود نشان داد و در تحرير مطالب به زبان فارسي و عربي تبحر داشت و مسايل علمي و افكار و نظرات خويش را از همان دوران جواني قلمبند نمود.

فضیلت‌ های ماه رمضان در صحیفه سجادیه

  ماه رمضان، ماهی است که می‌ شود با تذکّر و توجّه در آن، به جبرانِ کرده‌ های ناپسند پرداخت. این ماه، ماه خالص شدن است و اگر درست نگاه کنیم، خالص شدن در این ماه، از راه‌ های دیگرِ خالص شدن، آسان‌ تر است. ما با همین روزه و مبارزه کردن با نفس، می‌ توانیم خودمان را خالص کنیم. اغلبِ گمراهی‌ هایی که وجود دارد یا به‌ خاطر گناهانی است که از ما سر می‌ زند و یا

فضائل و ويژگي هاي امام خميني(ره)

  عبادي 1 ـ ايمـان راسخ و خلل نـاپذيـر به مبدا و معاد. 2 ـ دست يـابـي به تـوفيقـات بزرگ از جـانب خـداوند. 3 ـ اخلاص و نيت خـالص در تمـامـي اعمال. 116 ـ احتيـاط در تصـرف بيت المـال و عدم استفـاده ي شخصــي از آن 117 ـ رعايت حقوق ديگران

تحول ادبي در پرتو شعر امام

  كلام، پيام و شخصيت ادبي امام (ره) به همان اندازه در خود آگاهي جامعه مؤثر بوده است كه شخصيت جامع الاطراف و رهبري قاطع حضرت در بازيابي من گمشدة جامعه و نيل به خود باوري و خدا باوري و باز يافت كرامت انساني. در پرتو مكتب امام (ره) شعر نيز مثل همة مقوله‌‎ها و پديدارهاي اجتماعي و فرهنگي، متحوّل شد. اين تحوّل البته ابعاد مختلف داشته است كه شاخص‎ترين آن ابعاد عبارتند از

ديدگاه فقهي امام خميني (ره)

  ترديدي نيست كه فقه سنتي، در پرتو ديدگاه فقهي امام راحل - سلام الله عليه - پويايي خود را در جزر و مد، تحولات و نيازمنديهاي زمان، به نحو آشكار، نمودار ساخته است كه ذيلا به عنوان تبلوري از تجلي ديدگاه فقهي امام به ذكر برخي از آنها مي پردازيم:

مقدمه اي بر آثار علمي امام خميني (ره)

  تاكنون در مورد آثار قلمي و تاليفات حضرت امام خميني - رضوان الله تعالي عليه - مطالب زيادي گفته يا نوشته شده است؛ اما پيش از ورود در اصل موضوع چند مطلب را يادآور مي‏شويم: مطلب اول: حضرت امام خميني (س) در سال 1340 ق. يعني سالي که وارد قم شدند تا سال 1355 ق. يعني سال رحلت مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي (ره) از محضر درس اساتيد بزرگي استفاده كردند برخي از اساتيد ايشان عبارتند از:

از ولايت مشروع تا مشروعيت ولايت

  از نظر قرآن، فلسفه نياز انسان ها به ولي و صاحب اختيار، فقر ذاتي انسان ها در پيدايش و بقا به خداوند است. (همان) از اين رو انسان ها همواره در جست وجوي ولي و سرپرست واقعي هستند تا به ايشان رسيدگي كند و وجود و بقاي آنان را تضمين نمايد. بر همين اساس مي توان ولايت انسان هاي كامل و معصومان(ع) را تبيين كرد؛ زيرا ايشان در مظهريت خداوند در اوج و كمال و تماميت رسيده اند و ولايت ايشان مظهري كامل و

الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در مسیر اصلاح و تکمیل

  در پی ابلاغ سند اولیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت فراگیر برای اصلاح و تکمیل آن، واکنش‌های متعددی نسبت به آن پدید آمده است. مقاله حاضر به پشتوانه تحقیقات انجام گرفته در سالیان گذشته و تلاش مجدد در چند ماه اخیر در پی فراخوان انجام گرفته، تنظیم شده است و مشتمل بر چهار بخش اصلی است؛ 1. ارائه نقاط قوت سند (در سه محور) 2. محدودیت‌های نگارندگان در

رمضان 1357 و مسجد قبا

  کاملا طبیعی بود که انقلاب اسلامی در روند شکل گیری خود از تمام زمینه ها و بهانه های اسلامی بهره جوید و استفاده از هر مکان و زمانی را که متعلق به نهادها و شعائر دینی بود غنیمت بشمارد؛ بنابراین مساجد به عنوان سنگرهای انقلاب و مناسبتهای دینی بهانه ای برای شکل گیری و گسترش حرکت عظیم انقلاب اسلامی بود. از جمله این سنگرهای مهم و کلیدی مسجد قبا بود که امامت آن را آیت الله محمد مفتح(ره) بر عهده

بايسته‌هاي پژوهش درباره امام خميني(ره)

  هرگاه پژوهشگران و مراكز پژوهشي بخواهند درباره امام خميني به تحقيق بپردازند نخست بايد بدانند كه امام خميني كيست و چه ابعادي دارد و نيز بدانند درباره او چه كارهايي به ثمر رسيده است. يعني ابتدا، حدود ظرفيت و گستره شخصيتي وي شناسايي گردد و بر درون اشراف يافته و آنگاه از آنچه درباره او به انجام رسيده و بيرون از شخصيت اوست آگاهي بدست آيد.