زمينه شناسى سياسى انقلاب جهانى مهدوى

انقلاب جهانى حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف، انقلابى فراگير، گسترده وسرنوشت ساز است كه همه بنيان هاى سياسى، اخلاقى، اعتقادى واجتماعى بشر را دستخوش تغيير وتحول مى سازد. مهم ترين انگاره در اين باره (زمينه شناسى) آن است؛ يعنى، شناخت وظايف ومسؤوليت مردم وگروه ها، در جهت زمينه سازى وفراهم ساختن مقدمات وشرايط لازم آن. در پژوهش حاضر انقلاب جهانى حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف ونقش زمينه

بصیرت دینی و راه های کسب آن

مقدمه بصیرت از صفات شایسته و ستوده ای است که یک مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش باید از آن برخوردار باشد. در مبارزات و فعالیت های سیاسی و اجتماعی و موضع گیری ها جایگاه بصیرت روشن تر می گردد. بدون بصیرت، عبادات، مبارزات و جنگ انسان نیز نتیجه و ثمر مطلوب را ندارد و گاهی پس از سال ها عبادت و ریاضت و یا مبارزه با دشمن، انسان بی بصیرت در مسیر باطل و در برابر حق قرار می گیرد چنان که در تاریخ نمونه

ولايت فقيه در انديشه روح الله

1 ـ خيال مي كنند كه اگر حكومت فقيه باشد، حكومت ديكتاتوري است و اگر چنانچه فقيه در كار نباشد، ديگر هر كه مي خواهد باشد. اگر شمر هم باشد اين آقايان اشكالي به آن ندارند فقط فقيه را بهش اشكال دارند. اشكال هم براي اين است كه از اسلام مي ترسند.(1)

فقه حكومتي

يك. طرح مساله اگر بپذيريم كه مهم ترين ويژگي مباحث فلسفه فقه، ناظر بودن به تماميت فقه است، «فقه حكومتي » هم يكي از مباحث اصلي و جدي در حوزه فلسفه فقه خواهد بود. به تعبير ديگر، فقه حكومتي بخشي از فقه نيست بلكه وصفي براي تمام مباحث فقهي مي باشد. از اين رو مي توان آن را مساله اي فرافقهي دانست و در فلسفه فقه جاي داد.

رهبرى و زعامت سياسى در اسلام

صراط مبین زعامت سياسي يعني قدرت و توان درادارهء شئون يک امت، که حافظ مصالح همگان بوده، ضمانت اجراي عدالت اجتماعي را عهده دار باشد. مردم، آزاد آفريده شده اند و در زندگي حق انتخاب دارند و هريک طبق خواستهء خود مي توانند از مظاهر طبيعت بهره مند گردند.

رساله ای در اثبات ولایت فقیه

صراط مبین برای اثبات ولایت مطلقه، به اموری استدلال می شود. اول: شیخ صدوق رحمه الله در کتاب «کمال الدین» به روایتی چنین استدلال کرده است: محمد بن محمد بن ِعصام کلینی برای ما نقل کرده، گفت: محمد بن یعقوب کلینی حدیثی از اسحاق بن یعقوب نقل کرده که گفت: از محمد بن عثمان العمری درخواست کردم، نامه ای را که مسائل مشکلی را پرسیده و در آن نهاده بودم به امام زمان علیه السلام برساند. پس از مدتی،

ساختار حاكميت ولي فقيه از منظرآيت‎الله طهراني عبور از جزئيات

آيت الله محمد حسين حسيني طهراني(ره) متولد سال 1345 و متوفي سال 1416 هجري قمري است. ايشان در دوره اي از عمر مباركشان در حوزه علميه قم در محضر بزرگ مرد علم و عمل علامه طباطبايي به شاگردي پرداخته اند و پس از چندي به حوزه علميه نجف رفته و از محضر بزرگاني چون آيت الله خويي در فقه و سيد هاشم حداد در عرفان عملي بهره برده اند.

درآمدي بر خوانش صدرايي از ولايت فقيه

استاد انصاري شيرازي كه خود از شاگردان مرحوم علامه طباطبايي و از مدرسان كتاب اسفار آخوند ملاصدرا هستند، از حضرت امام خميني(ره) نقل مي كنند كه ايشان فرموده اند: «انقلاب اسلامي را دو كتاب شكل داده است: اسفار اربعه صدرالمتألهين و جواهرالكلام نجفي.»

ضرورت حكومت يا ولايت فقها در عصر غيبت

طبق اين ولايت، حكومت عدل اسلامي به رهبري صاحب مقام رسالت و نبوت(ص) برپاگشت، سپس خداوند دين خود را با ولايت اميرالمومنين و فرزندان پاكش، امامان دوازده گانه(ع)، كامل نمود و بر ولايت، به ويژه ولايت اميرالمومنين(ع)، تاكيد كرد و آن را قرين ولايت خدا و رسول قرارداد:

حكومت اسلامى و مرزهاى سياسى

مليت ماهيت تاريخي دارد و درنتيجه، امري جعلي نيست و مردمي كه داراي يك مليت مشترك هستند، داراي اشتراكات متعددي مانند زبان، فرهنگ و دين و امثال اين ها مي باشند. سرزمين مشترك هم غالبا جزء اين اشتراكات محسوب مي شود.

كتاب "چهل حدیث ولایت فقیه" منتشر شد

كتاب «چهل حدیث ولایت فقیه» به همت معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در شمارگان ۳ هزار نسخه به چاپ رسیده است.

نکاتی از کتاب ولایت فقیه حضرت امام (ره)

اتفاق عالمان شیعه بر ولایت فقیه • عموم فقها در اثبات نوعی ولایت برای فقهای جامع الشرایط اجملا اتفاق نظر دارند. • آیت الله ملا احمد نراقی از علمای عصر قاجاریه در کتاب "عوائد الایام" بیشتر و جامع تر از سایرین به این امر پرداخته. ایشان در دو چیز حق ولایت را برای فقیه برشمرده : 1- در همه مواردی که پیامبر(ص) وائمه (ع) در آن صاحب اختیار بوده اند ، مگر اینکه مواردی به دلیل شرعی استثنا شده

آیةالله سبحانی (مدّظلّه): تضعیف نظام و رهبری حرام قطعی هست

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آيت‌‌ا... سبحاني در ديدار اساتيد و طلاب حوزه علميه بناب با اشاره به فتنه‌هاي اخير اظهار داشت: ما بايد با چنگ و دندان از نظام اسلامي محافظت کنيم؛ زيرا اين نظام، تنها نظامي است که بر اساس اسلام و قرآن شکل گرفته است و همه اين فتنه‌ها به خاطر اين است که دشمن نمي‌خواهد نظام ما الگو باشد و به جاهاي ديگر سرايت کند؛ بنابراين هر حرکتي که به ضرر نظام

از ولایت‌ فقیه تا جمهوری اسلامی

امام خميني ره در دوران مبارزه با رژيم شاه، نظريه ولايت فقيه را به‌عنوان نظريه سياسي اسلام به‌منظور تشکيل حکومت ديني مطرح ساخت. با پيروزي انقلاب اسلامي، نظام سياسي ايران در قانون اساسي بر اساس مدل جمهوري اسلامي تدوين و اجرا شد. مسئله اصلي در اين تحقيق، پاسخ به این پرسش است كه: آيا مدل جمهوري اسلامي با نظريه ولايت فقيه هماهنگي و تطبيق كامل دارد يا میان اين دو تضاد وجود دارد؟ فرضيه‌

اثبات ولایت فقیه

در دوران امام صادق(ع) عمربن حنظله مطلبي را باعث شد كه به گونه اي به برنامه اي براي گسترش نظریه ولایت فقیه تبدیل گردید. به طوریکه پاسخ به ابن حنظله نكاتی چند را آشكار ساخت: 1- ولایت فقهاء نه تنها در فتوي وجود دارد كه حداقل به مسائلي نیز كه با اداره جامعه و قضاوت نیز مربوط مي شود سر و كار پیدا مي كند.