سرنوشت همراهان امام در پرواز معروف "ایرفرانس

  بر اساس اسناد و روایت ها، از مجموع مسافران پرواز ایرفرانس در 12 بهمن 30 نفر از همراهان امام و یارانش بودند ولی هریک سرنوشت متفاوتی را در ادامه رقم زدند.  

جامعه مدنی در نظریه های ولایت فقیه

  اصطلاح جامعه مدنی در سخنان امام خمینی نیامده است و قضاوت در این زمینه و این که اندیشه ایشان درباره جامعه مدنی چگونه است دشوار است. با این وصف پاره ای از مؤلفه های جامعه مدنی نظیر قانون گرایی و قانون محوری را می توان در مجموعه مباحث و سخنان ایشان مورد توجه قرارداده و در بحث از جامعه مدنی به آن ها استناد جست. مراد از قانون در این جا قانون برخاسته از اراده و خواست آدمیان آن گونه که در جامعه

نگاهی تحلیلی به تقریر آیت‏‌ الله خامنه ‏ای از ولایت مطلقه فقیه

  فقه حکومت، باید قواعد و چهارچوب های اقامه دین در جامعه را بیان کند. این قواعد، در سطحی فراتر از آنچه معمولاً با عنوان فقه حکومت می شناسیم قرار دارند. ولی فقیه، اجازه دارد نوبه نو، نظام ها و ساختارهایی برای تأمین اهداف نظام اسلامی بسازد و در این طراحی های کلان، به تشخیص خود، مصالح و رویکردهایی را ترجیح دهد و دین، اجازه این انعطاف ها و انتخاب ها را به او می دهد.

نامه نگاری حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص ولایت فقیه

  حضرت امام روح الله: جناب حجت الاسلام آقای خامنه ای...جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می کنید، می دانم و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می دهید...امید است ائمه محترم جمعه و به ویژه امثال

چیستی و ویژگی های اسلامیت و جمهوریت

  اسلامیت و جمهوریت را رمز ماندگاری انقلاب و نظام است. اگر در جمهوری اسلامی، جریان جمهوریت و اسلامیت را از هم جدا کردند، نه جمهوریت می ماند نه اسلامیت؛ جمهوریت و اسلامیت مثل نفس و بدن است، که بدن را جمهور تأمین می کند و روح را اسلام تأمین خواهد کرد. اما رابطه این دو بدین گونه است که حیات جمهوریت بستگی به اسلامیت دارد، اگر اسلام باشد جمهوریت زنده است.

ولایت مطلقه فقیه و نمونه هایی از اِعمال ولایت

  فقیه جامع الشرایط،جانشین امام معصوم(ع) است، و جز در موارد بسیار نادر (مثل جهادابتدایی و...) دارای همه اختیارات پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) است،هرگاه توانست باید حکومت تشکیل دهد. در این صورت مانند امام معصوم(ع) در اداره امور جامعه، دارای اختیارات وسیع و گسترده بوده و بر همه مردم واجب است که از او اطاعت کنند. این نظریه همان نظریه حضرت امام خمینی قدس سره است که بر همین اساس به نهضت عظیم انقلاب

ولایت فقیه در گفتار علماء و بزرگان دین

  ولایت فقیه به معنای اعمال اموری که جنبه حکومتی داشته، در همان سال های آغاز «غیبت کبری» در گفتارفقها و علما مطرح بوده است. در عصر حضور، مخصوص امام معصوم(ع) یا کسی است که امام معصوم(ع) به او اذن داده باشد، و در عصر غیبت با فقهای شیعه است، و بر عهده فقها است. این ولایت نخست از آن امام معصوم(ع) است سپس برای فقیه مجتهد با جعل امام معصوم(ع) باقول خود: «فقیه حجت من بر شما است و

ولایت مطلقه فقیه، حدود و اختیارات

  مقصود از «اطلاق» گسترش دامنه ولایت فقیه است، تا آنجا که «شریعت» امتداد دارد و مسؤولیت اجرایی ولی فقیه در تمامی احکام انتظامی اسلام و در رابطه با تمامی ابعاد مصالح امت می باشد و مانند دیگر ولایتها یک بعدی نخواهد بود. هرگز ولایت پیغمبر و ائمه علیهم السلام از محدوده متعارف فراتر نرفته و هرگز به معنای تحکیم یا تحمیل اراده نبوده است. در نتیجه، ولایت فقیه که در امتداد

بازتاب «بنیادهای نظری» و «فلسفه سیاسی» امام خمینی(ره) در «اندیشه بیداری اسلامی»

  این مقاله در یک فرایند سه مرحله ای که با بررسی «مبانی فلسفه سیاسی» امام خمینی(ره) شروع می شود و با بیان «فلسفه سیاسی» امام خمینی(ره) ادامه پیدا می کند، در گام سوم، بیداری اسلامی را از نقطه نظر امام خمینی(ره)، با ابتناء بر مبانی نظری و فلسفه سیاسی ایشان نشان خواهد داد

اخلاق حکومتی / ویژگی دولتمردان اسلامی

  پس از سقوط نظام شاهنشاهی که بنیادش بر جهل و فساد و تبعیض بود، نظام اسلامی که بر پایه علم و صلاح و عدالت در جامعه است، جای آن راگرفت. اکنون نظام اسلامی حکم می کند که کارگزاران از بالاترین مقام تا پایین ترین آن، صالح باشند و بر اساس علم و عدالت خدمت کنند. کارگزاران وقتی به اصلاح امور جامعه خواهند پرداخت که شایستگی آن را دارا باشند و شایستگی آنها در گرو اخلاق نیکوست. در این گفتار بر آنیم تا

بنیادهای اخلاقی جمهوری اسلامی

  مفروض مقاله این است که حکومتهای دینی عموماً و حکومتهای اسلامی خصوصاً، باید در حوزة سیاست به اصول و مبانی اخلاقی پایبند باشند؛ چون اخلاق جزء تفکیک ناپذیر ادیان الهی و پیروان آنهاست. یکی از حوزه های مهم در هر نظام، مربوط به مخالفان سیاسی آن است که میزان پایبندی به اخلاق در انجا به شکل آشکاری نمود پیدا می کند. در این مقاله، برخوردهای سیاسی اخلاق مدار حضرت علی u با مخالفان سیاسی خود، در شش اصل

کلمه ولايت مطلقه در عصر پيامبر اکرم(صلّى‌الله‌عليه‌وآله)

  کلمه ولايت مطلقه در عصر پيامبر اکرم(صلّى‌الله‌عليه‌وآله) به اين معنى استعمال شده است که اگر رسول اکرم(صلّى‌الله‌عليه‌وآله) شخصى را به انجام کارى امر کنند، انجام آن حتى اگر از سخت‏ترين کارها هم باشد بر آن فرد واجب است، به‌طور مثال اگر پيامبر(صلّى‌الله‌عليه‌وآله) به کسى دستور خودکشى بدهند. آن فرد بايد خود را به قتل برساند.

جدیدترین اثر "آیت‌الله اراکی" درباره" حکومت دینی" منتشر شد

  این کتاب، بخشی از مقالات آیت الله محسن اراکی، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم است که در مقولۀ حکومت اسلامی و مبانی نظری آن در کنفراس‌های مختلف علمی در لندن ایراد شده است. نظر به اهمیت موضوع حکومت در اسلام، وی سعی کرده است با بهره‌گیری از ادلّۀ عقلی و نیز نقلی، مبانی حکومت در اسلام را تبیین کند.این کتاب، بخشی از مقالات آیت الله محسن اراکی، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم است که

فقه و تمدن سازی، ولایت فقیه و مدینه انتظار

  فرضیه تحقیق این است که «فقه حکومتی»، تمدن ساز است و ولایت فقیه در عصر غیبت با محقق ساختن آن به تمدن سازی و طراحی مدینۀ انتظار می پردازد. طراحی فقه مضاف ناظر به نظامات اجتماعی از الزامات تحقق فقه حکومتی است و با اثبات این نکته، فرضیات رقیب نقد می شوند؛ چرا که فرضیات رقیب _ که مدعی است فقه و تمدن از یکدیگر بیگانه اند یا حداکثر نقشی که فقه در رویارویی با تمدن ایفا می کند، نقش

رویکرد ولایت فقیه، رویکردی تمدن ساز است

  دکتر ادریس هانی، ولایت فقیه را رویکردی کاملا تمدن ساز و ناظر به نیازهای فردی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جامعه دانست.