انقلاب اسلامی؛ مستحکم و پرثمر

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی نظام جمهوری اسلامی همواره اوصاف و ویژگی‌های مختلفی را ابراز داشته‌اند، در این میان یکی از توصیفات پربسامد تعبیر «شجره طیبه» است. با جستجوی اجمالی در بیانات معظّم‌له در دوران رهبری، بیش از ۴۰ بار این توصیف را میتوان یافت. از این رو به مناسبت فرارسیدن ۱۲ فروردین ماه، روز جمهوری اسلامی، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به بازخوانی کلیدواژه قرآنی «شجره

مشروعیت جمهوری اسلامی به حکم ولی فقیه است

 «جمهوری اسلامی» یا «مردم سالاری دینی» بعنوان نظام حکومتی برآمده از انقلاب اسلامی، همواره محل بحث و تبادل نظر فعالان و اندیشمندان سیاسی بوده است. در این میان گاها دیده شده است که این مفهوم ناب که به فرموده رهبر انقلاب «حرف نوی انقلاب اسلامی» در حکومت‌داری است، دچار کج‌فهمی‌ها و تحریفات شکلی و محتوایی شده است. در این نوشتار سعی بر آن بوده است که با مراجعه به آرای رهبر انقلاب در این زمینه، تبیینی

از جمهوریت تا اسلامیت /نگاهی تبیینی به همه‌پرسی دوازدهم فروردین 1358

 جمهوری اسلامی چگونه مبنای قانون اساسی قرار گرفت و از یک ایده به یک نظام سیاسی تبدیل شد؟ نقش امام خمینی (رحمت الله علیه) در این باره چه بود؟ چه دیدگاه‌هایی در مقابل ایده‌‌ی جمهوری اسلامی قرار داشت؟ مقاله‌ی حاضر حول سؤالات ذکرشده، به تبیین مفهوم جمهوری اسلامی می‌پردازد.

چرا فقط جمهوری اسلامی؟

 بررسی یک پرسش به مناسبت 12فروردین در بازخوانی گفتگوی اندیشکده برهان با اسدالله بادامچیان

نماینده تراز انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی (ره)/امانتدارِ متخصصِ ضد اشرافیت!

 از دیدگاه امام خمینی (ره)، انتخابات اساساً مسیر خروج از حیرت و تردید نیست، بلکه تکلیفی الهی است که خداوند بر اساس اندوخته‌های شریعت و عقل انسان مسلمان و مؤمن در دوران غیبت بر عهده‌ی او قرار داده است. انتخابات در تفکر امام خمینی امتحانی الهی است که در آن فرد با ترجیح مصالح دین و امت بر منافع شخصی خود به انتخاب اصلح اقدام کرده و برخلاف معادلاتِ «عقل جزوی اندیشِ حساب گرِ غربی»، بُعد معنوی انتخاب

اسلام سیاسی؛ بلی یا خیر؟!

 در اندیشه‌ی عبدالرزاق، نقش دین در ساحت سیاسی زندگی بشر فوق‌العاده حداقلی تبیین می‌شود و رسول اکرم (ص) بر اساس یک قرارداد مدنی، به تشکیل حکومت دست برد. در مقابل، امام خمینی، انتظاری حداکثری از نقش دین در سیاست دارند و دایره‌ی شمول آن را از شخص نبی‌اکرم نیز فراتر می‌داند و تا «عالم عادل» توسعه می‌دهند.

فتنه شناختی

 شهیدمرتضی آوینی: خون دادن برای امام خمینی زیباست. اما خون دل خوردن برای امام خامنه ای ازآن هم زیباتر است.

نقش بی بدیل رهبر انقلاب در مدیریت چالش ها؛ از عین الاسد تا کرونا

 نشریه خط حزب الله در شماره دویست و بیست و هشتمین خود، با انتشار مطلبی با عنوان بی بدیل، به نقش رهبر انقلاب در مواجهه با چالش ها و مدیریت آنها پرداخته است.

فرق "ولایت فقیه" با "ولایت مطلقه فقیه" چیست؟

 ولایت فقیه یعنی، زمامداری فقیه عادل و با کفایت بدون این که اشاره به قلمرو و اختیارات آن داشته باشد؛ اما ولایت مطلقه فقیه که قید «مطلقه» به آن اضافه شده، بیانگر گستردگی و دایره شمول این ولایت است.

قدردانی عمیق رهبرانقلاب از حضور گسترده و مطلوب مردم در انتخابات

 رهبر انقلاب اسلامی با شکر خداوند متعال و قدردانی عمیق از حضور گسترده مردم در انتخابات برغم این تبلیغات مغرضانه، گفتند: خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند.

نائبان امام زمان(عج) در زمان غیبت کبری

 بعد از غیبت امام دوازدهم(عج) چهار نائب خاص وظیفه داشتند تا پلی شوند مابین مردم و امام زمانشان( این دوران را غیبت صغری می گویند) 

فراخوان نظرات به مناسبت سالگرد صدور منشور روحانیت حضرت امام(ره)

 در سی و یکمین سالگرد انتشار منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)، خبرگزاری رسا در جهت بازخوانی این منشور، اقدام به انتشار فراخوان کرده است.

دستاوردهای نرم انقلاب اسلامی

از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دست آورد های نرم آن می باشد. برای معرفی این دستاوردها شناخت آن ها لازم و ضروری است. در نوشتار قبل برخی از دستاوردهای نرم انقلاب اسلامی مطرح گردید در این نوشتار نیز برخی دیگر از دستاوردهای نرم بیان می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد تأثیر جدی انقلاب اسلامی بر نظریه های سیاسی، ارائه الگوی نه شرقی نه غربی، تأثیرگزاری بر مسائل منطقه، همچنین ایجاد و تقویت

معنویت گرایی در نهضت امام خمینی

 یکی از ویژگیهای اساسی و بنیادین نهضت امام خمینی نسبت به سایر انقلابهای جهان معنویت گرایی آن است