جنگ ادراکی کرونا و رسالت جبهه رسانه های انقلاب اسلامی

دکترحسن بیارجمندی

در مورد ماهیت کرونا و شیوع آن تحلیل های مختلفی در داخل و خارج از کشور ارایه شده است که پرداختن به همه آنها در این یادداشت نمی گنجد.

اما بهره گیری ویژه و ذینغعان این پدیده زیستی تحلیل ها را بصورت عمده بسمت یک جنگ جهانی بیولوژیکی سوق داده است و امروز نهادهای عالی حوزه امنیت ملی کشورها- که در حال مدیریت کلان این پدیده هستند _ بخوبی دریافته اند که برخلاف پیش بینی های کارشناسان در خصوص جنگ های سخت و تاثیرات تسلیحات راهبردی در آن ، جهان و مناطق ویژه جمعیتی آن تا چه میزان از وقوع جنگ های بیولوژیکی آسیب پذیر است و وقتی تحت قواعد «جنگ بنیادین قدرت »تصاویر و معانی مهندسی شده از آن برای ساخت و تسخیر ذهن ها تولید می شود؛تا چه میزان می توانند تمامی مولفه های امنیت ملی یک کشور و یا کشورهای یک منطقه هم پیمان و همسود را با تهدیدات نرم ویران کننده مواجه نماید.

‏مارک دوبوویتز از لابی‌گران اصلی حامی تحریم های سنگین علیه ایران در آخرین واکنش خود به تحولات داخلی ایران طی توییتی نوشت:«ویروس‌کرونا کاری را که تحریم های آمریکا نتوانست انجام دهد ، انجام داد؛به صادرات غیر نفتی ایران پایان داد»! و متاسفانه بعض رسانه های داخلی تحت شبکه های اجتماعی در این بازی دشمن بازی کردند!

بنظر نگارنده این پدیده همچون یک رزمایش جنگ جهانی با یک پیوست عظیم در حوزه جنگ ادراکی و شناختی است که می تواند در آینده نزدیک در یک کارزار رسمی یا نیابتی مورد بهره برداری ویژه تری قرار بگیرد.اما در همین شبه جنگ جهانی با پیوست عمده جنگ ادراکی و شناختی آن و تاثیر پذیری عمده کشور ما از آن در این موقعیت حساس،رسالت جبهه رسانه های انقلاب اسلامی از منظر جنگ ادراکی و شناختی چیست ؟

کرونا و شیوع آن با تاکید بر برجسته سازی تصویری تهدیدات و ضریب دادن بدان ! – که بخش اصلی جنگ ادراکی و شناختی است _ و اکنون معانی ساخته شده از آنها را می توان از تراوشات ذهنی مردم دریافت و به عمق تهدیدات در آینده و در آغاز موج چهارم (1398-1408) پی برد؛ در عین حالی که نباید تحت تاثیر مفرط «مکانیزم دفاعی انکار» در ذهن قرار بگیریم و با آگاهی لازم نسبت به مکانیزم یاد شده، واقعیت ها پزشکی و بهداشتی این ویروس را در سطح و اندازه خودش و از زبان مسولین ذیربط آن پوشش بدهیم، می بایست در خطوط جنگی و کنشگرانه ادراکی و شناختی رسانه ای خود به امور ذیل اهتمام بورزیم :

الف: خاص و صعب العلاج بودن و مرگ مبتلایان بدان ، معنا ساخته شده از تصاویر این ویروس در ذهن هاست ؛ نقطه مقابل آن و کنشگرانه ما می بایست به تصویر کشیدن درمان و بهبود آن براساس مصادیق عینی و ملموس باشد. تجارب درمانی و بهبودی از طریق مصاحبه ها و گزارش های میدانی باید به اشتراک گذاشته شود

ب: شیوع گسترده و سریع این ویروس از ویژگی های آن است و همین در ترس و اختلال در روابط اجتماعی نقش آفرینی ویژه می نماید اما در مقابل می بایست خط قابل پیشگیری بودن و همچنین قابل کنترل بودن آن در خط رسانه ای با مقایسه با دیگر کشورها مورد توجه جدی قرار بگیرد.

ج: ناامیدی و ایجاد نگاه بدبینانه نسبت به آینده از جمله دیگر خطوراصلی این جنگ رسانه ای است و بعضی سلبریتی های داخلی هم در این خط بازی می کنند.در مقابل می بایست تصاویری از امید و نشاط در مراحل پیشگیری و کنترل و درمان به جامعه ارایه کرد.

د: اختلال در روابط اجتماعی و فرو ریختن تمامی اخلاقیات و مناسبات اجتماعی در این جنگ ادراکی و شناختی دنبال می گردد اما در مقابل می بایست اقدامات پیشگیرانه و کنترلی را مشارکت مسولانه میلیونی مردمی همچون عرصه جنگ های سخت معرفی نمود و جلوه های معنویت و اخلاق فردی و اجتماعی را در برابر کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق - که تهدیدات آن در بیانیه گام دوم بر شمرده شده است _ به تصویر کشید؛ تصاویری معنا دار از :« اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه ، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و..» که در این صورت به تعبیر رهبری :« محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد»

آخرین توصیه نگارنده برای امروز و در موج چهارم همان توصیه مرتبط رهبری در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه۱۳۹۸/۱۲/۴ با اشاره به خبر بُروز این ویروس است که :« دشمن به همه چیز کار دارد. دشمن را بشناسیم ؛هزاران نفر را میگذارند برای پیگیری مسائل گوناگون ایران؛ ما بایستی میلیون‌ها نفر آماده باشیم برای اینکه، هم دفاع کنیم،‌ هم ضربه بزنیم؛ ما هم باید متقابلاً به آنها حمله کنیم؛ چه تبلیغاتی و چه انواع و اقسام کارهایی که از دست یک ملّت انقلابی برمی‌آید. »

پیام سیستم

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.