بایدها و نبایدهای رسانه در کارزار انتخابات

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سال 96 در حرم رضوی فرمودند: «آنچه من عرض می کنم و در درجه ی اوّل برای این حقیر مهم است، شرکت عمومی درانتخابات است و ]اینکه[ همه ی آحادی که می توانند رأی بدهند و مشمول قانونند وارد انتخابات بشوند و انتخابات را پرُشور کنند؛ این اوّلین خواسته و مهمترین خواسته ی ما است ».

در انتخابات، دو مسئله مهم و اصلی وجود دارد. مسئله اول اصل مشارکت گسترده و حضور میلیونی مردم در انتخابات است.

دومین مسئله مهم در امر انتخابات «درست انتخاب کردن » است. «انتخابات یک حادثه یکروزه است، ظرف یک روز انجام می گیرد؛ اما از آن حوادثی است که تأثیر آن، تأثیر بلندمدت است. انتخابات ریاست جمهوری را شما در ظرف یک روز انجام می دهید، اما اولا کسی را یا کسانی را برای مدت چهار سال بر سرنوشت کشور و جریان های عمده کشور حاکم می کنید؛ ثانیاً دامنه  تأثیر آن به همان چهار سال هم محدود نمی ماند. پس شما در یک روز یک حرکتی می کنید، یک انتخابی می کنید، یک اقدامی می کنید که تأثیر آن در کوتاه مدت، در چهار سال، و در بلندمدت، گاهی در چهل سال باقی می ماند؛ اینقدر انتخابات مهم است. 92/2/25 »

این دفترچه ت ش دارد در پانزده بخش ضمن معرفی شاخصه های نامزد اصلح از نگاه حضرت آیت الله خامنه ای، تاکتیکها و اهداف دشمن برای این انتخابات را شناسایی کند و با ارائه  دستورالعملهایی به مخاطبینش، به عنوان یک دفترچه راهنما، عبور از امتحان انتخابات را تسهیل کند.

كسانى كه قلم توانایى دارند آدمهاى خوب را به  مردم معرفى نمایند

كسانى كه زبان گویایى دارند، قلم توانایى دارند و آبرویى پیش مردم دارند - كه این آبرو هم جزو ذخایر الهى است و خداى متعال به هركس داده است، باید آن را در راه او مصرف كند و به كار ببرد - مردم را توجیه و تشویق كنند و آدمهاى خوب را به آنها معرفى نمایند. 

مبادا در روزنامه یا در رسانه ایى - به هر نحوش - یا در تبلیغاتى، طورى حرف زده بشود كه مردم را نسبت به انتخابات دودل بكنند. البته این مردم دودل نمى شوند. این مردم نشان داده اند كه در مقابل توطئه هاى دشمن، هوشیارانه عمل مى کنند؛ مخالفان انقلاب اسلامى هم این را مى دانند؛

اما بالاخره تبلیغات و تلاشهاى خودشان را می كنند. مبادا كسانى در داخل محدوده نظام اسلامى پیدا بشوند كه به این خواسته ى‌ دشمن كمك كنند؛ به علت اختلافى كه با زید و عمرو و بكرى دارند، براى خاطر یك امر جزیى، كم  اهمیت و احیانا شخصى یا گروهى، بیایند مردم را نسبت به این حقیقت عظیم - كه حضور آ نها را در صحنه نشان مى دهد - مردد و دلسرد بكنند.

بایدها و نبایدهای رسانه ها در انتخابات درنگاه معظم له

بر سطح آگاهی و تحلیل مردم بی افزایید 13 / 12 / 75

نقد و نظارت، اطلا ع رسانی و تبادل آراء، سه وظیفه عمده رسانه ها است 9/ 12 / 79

توجیه و تشویق مردم برای انتخاب اصلح 14 / 11 / 74

از انتخابات مانند یك نعمت الهى پاسدارى كنید 9/ 6/ 90

انتقاد منطقی و واقع بینانه 16 / 5/ 90

خود را به قانون مقید کنید 1/ 1/ 91

به یکدیگر حسن ظن داشته باشید 7/ 10 / 89

کار دشمن را آسان نکنیم 27 / 7/ 90

ذهن مردم را مشغول مسائل فرعی نکنید 19 / 10 / 91

مردم را نسبت به انتخابات دلسرد نکنید 19 / 10 / 70

اعتماد به نفس مردم نباید شکسته شود 13 / 10 / 86

از اختلافات جزئى و غیر اصولى صرف نظر شود 4/ 9/ 88

نقاط برجسته ملت تضعیف نشود 27 / 7/ 90

هر خبرى گفتنى نیست 21 / 12 / 69

هتک آبروی افراد جایز نیست 12 / 10 / 86

تهمت به نظام گناهی بالاتر از تهمت به افراد است 29 / 6/ 88

یکدیگر را متهم نکنید 29 / 6/ 88

غیبت رسانه ای و مصلحت پنداری نکنید 7/ 10 / 89

هوچیگرى رسانه اى ممنوع 27 / 9/ 70

از بى احترامى و هتك حرمت شوراى نگهبان پرهیز شود 14 / 11 / 74

حرف دشمن را مبنی بر خیانت در آرای ملت تکرار نکنید 20 / ۱۲/ 94

فضای کشور را زودتر از موعد، انتخاباتی نکنید 14 / ۱۰/ 94

مردم را به انتخابات بدبین نکنید

منبع: کتابچه الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری. ويرايش جديد

پیام سیستم

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.