آموزه های قرآنی برای شناخت و دعوت از اصلح

طلبه نخبه ابوالحسن بختیاری زاده(حافظ کل قرآن،خطبه غدیر و استاد حفظ تخصصی کشوری)

 بر اساس آیات قرآن کریم پیامبران آمده اند تا با تعلیم ،تزکیه و تهذیب ؛ زمینه کمال فردی و اجتماعی انسانها را در سایه عدالت فراهم کنند.

هر وضعیت خوب و بد در جامعه به دست خود مردم و با تغییر در فکر و رفتار آنان ایجاد میشود.سنت تغییر ناپذیر الهی بر این استوار است که  تا تغییر و تحولی خوب در فکر و رفتار مردم روی ندهد اوضاع و احوال بیرونی جامعه تغییر نخواهد کرد.ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم  (رعد.11)

این اصل قرآنی که یکی از مهم ترین برنامه های اجتماعی اسلام را بیان می کند بيانگر دو مسئله مهم است؛

1 این که هر گونه تغییرات برونی متکی به تغییرات درونی ملتها است و هر گونه پیروزی و شکستی که به ملتی میرسد ازهمین جا سرچشمه میگیرد.

2  اینکه رفتار هر فردانسانی در ساحت جامعه بر سرنوشت دیگران تاثیرگذار است و کسی نمی تواند ادعا کند که رفتارها و انتخابهای نادرستش تنها به خود او مربوط است و به دیگران آسیبی نمی رساند!

نظام جمهوری اسلامی بر همین مبانی محکم و حکیمانه بنا شده است! بنا بر این انسانها و اقوام با توجه به اختیار و انتخاب آزادانه ای که دارند سرنوشت فردی اجتماعی خود را رقم می زنند و با نوع انتخاب خود سرنوشت خود را تغییر می دهند.

بر همین اساس انتخابات میتواند به عنوان یک مصداق بارز و عینی تعیین کننده سرنوشت انسان به دست خودش باشد! نظر به اهمیت انتخابات؛ضرورت تامل در جایگاه و چگونگی انتخاب اصلح در فرهنگ قرآن را دوچندان میکند تا دریابیم که قرآن به عنوان قانون سعادت بشری چگونه شیوه انتخاب و منتخب را به ما می آموزد!

امرور آیات قران ما را به این مطلب رهنمون میسازد که در انتخاب افراد در هر جایی مسلما باید صلاحیت افراد و تعهد آنان را ملاک قرار دهند.
مثلا در داستان انتخاب طالوت در قرآن آمده است؛برخی انگیزه های غیر الهی مانند نسب عالی و ثروت فراوان را ملاک انتخاب فرمانده ميدانستند.نحن احق بالملک منه و لم یوت سعه من المال (بقره.247)ولی پیامبرشان در مورد انتخاب طالوت به آنان گفت ان الله اصطفه علیکم و زاده بسطه فی العلم والجسم (بقره 247)خداوند او را بر شما برگزیده و او را علم و  (قدرت)جسم وسعت بخشید.
 قرآن تعصب های قومی و قبیله ای و گروهی و  هوای نفس را در انتخاب افراد به شدت مذمت میکند.

  ازینرو امت اسلامی در انتخابات وظایف بسیار مهم ذیل را دارد:

1افرادی را که میخواهند انتخاب کنند تنها برای رضایت خدا باشد و از انتخاب اوهیچ انگیزه ای غیر از انتخاب اصلح نداشته باشند .

2منتخب خود را به طور کامل شناخته و او را در دیانت و صداقت امتحان کرده و میزان کار آیی او را برای کاری که انتخاب می کنند بدانند. چنانکه در قرآن کریم آمده است ان الله یامرکم ان تودو الامانات الی اهلها. .(نساء58)خدا به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانشان بازگردانید.

 امروز اداره جامعه اسلامی  امانتی است که از سوی مردم به مسئولین سپرده میشود؛ لذا وظیفه این است که امانت را به کسانی که  صلاحیت دارند بسپارند! و بنابر منطق قرآن کریم از سپردن این امانت به کسانی که امانت در مدیریت را رعایت نمی کنند ؛بپرهيزند.

با توجه به نزدیک شدن موسم انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری٬ مردم انقلابی ایران دوباره در معرض انتخابی سرنوشت ساز قرار گرفته اند.در این ارتباط از مقدمات لازم یک انتخاب درست و آگاهانه٬ شناخت و دعوت فرد اصلح است. در میان همه کاندیداهای احتمالی ؛ آیت الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی تنها فردی است که از شرایط و ویژگی های علمی و شخصیتی منحصر به فردی برخوردار است. دلیلی که بر اثبات این مدعا میتوان اقامه کرد ؛واگذاری تولیت آستان قدس رضوی توسط ولی امر مسلمین جهان به ایشان به دلیل صلاح و امانت، و نیز کار آزمودگی در مدیریت های کلان می باشد.

ازینرو این حقیر بعنوان کوچک ترین عضو جامعه قرآنی از حضرت آیت الله رئیسی جهت شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دعوت بعمل می آورم.امید  است این دعوت ما مورد رضای خداوند متعال قرار بگیرد.

ان شاء الله

پیام سیستم

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.