ویژه نامه صدای پای مدرسه

اول مهر، آغاز بهار تعلیم و تربیت

فصل مهر، فصل رویش جوانه های امید، فصل خواندن و نوشتن، از راه رسید، فصل مهر، فصل آشنایی با خدا، فصل خوشه چینی ستاره ها، فصل همکلاسی های دیروز و هم نیمکتی های امروز، از راه رسید.

امروز زنگ آگاهی به صدا در می آید و پرچم دانش برافراشته می شود، درب گلستان معرفت گشوده می شود و صدای جنب و جوش و شور و هیاهوی بچه ها، فضای مدرسه را پر می کند.

یاسمن ها از قصّه های دیروز می گویند و معلمین درس امروز می دهند و کبوتران وجود را به پرواز در می آورند، تا به دانش آموزان درس خوب زیستن را بیاموزند.

در روزگاران قدیم و برخی فرهنگ های مادی و طبقاتی، تحصیل علم و آموختن دانش، برای ثروتمندان جامعه و یا ویژه طبقات خاصی از مردم بوده است؛ به گونه ای که افراد طبقات پایین تر، ولو با استعداد سرشار، حق تحصیل و بهره بردن از لذت دانش آموزی را نداشته اند.

در مقابل، در فرهنگ اسلامی، بر دانش آموزی کودکان و نوجوانان و عموم مردم، بسیار تأکید و حتی بر وادار کردن آنان به تعلیم و تربیت سفارش شده است. پیامبر اعظم(ص) فدیه جمعی از اسیران جنگ بدر را که چیزی برای فدیه دادن نداشتند این قرار داد که به کودکان انصار، نوشتن بیاموزند.

آنچه در اسلام تعلیم و تربیت را ممتاز کرده است، توجه آن به انسان و سازندگی و کمال اوست. در تربیت اسلامی، انسان، قهرمان تربیت است و همه چیز با خواست و اراده او رقم می خورد. قرآن کریم نیز در آیات بسیاری بر تعلیم و تزکیه انسان ها تأکید کرده است.

مدرسه، بوستان تعلیم و تربیت

هر سال، با شروع سال تحصیلی جدید، شور و شعف و نشاط، جامعه را فرا می گیرد. فرا رسیدن مهر ماه، حتی برای بزرگ ترها نیز عطر دل انگیز خاطرات خوش مدرسه را به ارمغان می آورد. بازگشایی مدرسه ها تنها برای این اهمیت ندارد که دانش آموز باسواد می شود یا چیزهای بیشتری یاد می گیرد، بلکه به آنچه مدرسه ها را در جامعه مهم جلوه می دهد، نقش و کارکرد آنهاست.

نقش اول مدرسه ها، به سبب مرکزیت داشتن آنها برای تعلیم و تربیت است؛ از این رو، مدارس در پیشرفت، رشد و توسعه جوامع، نقش مهمی بر عهده دارند و سرنوشت هر کشور بسته به کیفیت و محتوای آموزشی و پرورشی آن است. چون مردان و زنانی که می خواهند فردای یک کشور را بسازند، از مدرسه های آن برخواهند خاست.

معلم، باغبان تعلیم و تربیت

ای معلم! ای که پا جای پای انبیاء گذاشته ای تا درس چگونه زیستن را به ما بیاموزی، امروز فرشتگان مامورند، به حمد و ثنای تو که برترین شغل را پذیرا شدی تا بهترین خدمت را به بشریت بنمایی... آن گاه که کلامی می آموزی و آن گاه که حرفه ای یاد می دهی و آن گاه که استعدادهایم را پرورش می دهی تا آن چنان که شایسته است زندگی نمایم و آن گاه که مرا متوجه ی کمال خالقم در آفرینش می نمایی.

من همه ی آن لحظات را مدیون تو هستم که چون فرشته ی آسمانی در خلقت زمینی، تجلی بخش راه انبیائی و سراینده ی غزل هستی بخش آموختن، برای زندگی نمودن بهتری.

و تو ای زیبای بوستان خرد، از مهر اندیشه ات و سبزی وجود، پر طراوت تر از همیشه، وجودم را طراوت می بخشی تا من نیز با پرورش استعداد و اندیشه ام و بالا بردن قابلیتها و ظرفیتهای خویش، خردمندانه نقش آفرین زندگی شوم، که خداوند هستی بخش بدان منظور مرا سرشته و من امروز به شکرانه ی این همه نعمت، خداوند بزرگ را سپاس بیکران می گذارم که آیات مهرش را در وجودی چون انسان به ودیعت گذاشت تا انسانیت را در وادی امتحان، به عرصه ی ظهور رساند.

مهارتهای آموزش و مطالعه

پیشرفت کودکان در مسائل تحصیلی، آرزوی هر پدر و مادری است. مؤثرترین عامل در پیشرفت درسی کودکان، انگیزه تحصیلی است. امروزه که بسیاری از مزایای اجتماعی مثل شغل خوب و جایگاه اجتماعی مناسب، به میزان تحصیل افراد بستگی دارد، انگیزه تحصیلی بیش از پیش اهمیت می یابد، به ویژه در نظام های آموزشی که راه یابی به مقاطع بالاتر، بر اساس شایستگی و کارکرد فرد در مقاطع پایین تر صورت می گیرد. برای نمونه، راه یابی به دانشگاه، بر اساس معدل درسی دوره های راهنمایی و دبیرستان دانش آموز سنجیده می شود. در چنین مواردی، انگیزه تحصیلی فرد و در پی آن، پیشرفت مؤثر در مسائل تحصیل، فوق العاده اهمیت می یابد. والدینی که بتوانند چراغ «انگیزه» را در قلب کودکان خود روشن سازند، آینده مطمئن تری برای آنان رقم زده اند؛ زیرا فرزندانشان برای پیشرفت به خوبی می کوشند، تکالیف درسی خود را به درستی انجام می دهند، درس ها را با اشتیاق فرا می گیرند و مطالب تازه را با علاقه یاد می گیرند. بدین ترتیب، با گرفتن رتبه ها، جایزه ها و امتیازها، والدین خود را سرفراز و شادمان می سازند، بذرهای امید را برای آینده سبز خود می افشانند و نگرانی نسبت به مسائل تحصیلی را از ذهن والدین خود می زدایند.

از خانه تا مدرسه

دلایل متعددی وجود دارد که چرا کودکان 6- 5 ساله از رفتن به مدرسه می گریزند، مهمترین و معمول ترین نارضایتی آنها عبارتند از: «من می خواهم فقط در خانه بمانم!»

بازگشایی مدارس پس از تعطیلات تابستانی، به دنیا آمدن خواهر یا برادر، بیماری و یا مرگ یکی از اقوام می تواند باعث اضطراب و دلشوره کودک شود، حتی بچه ای که قبلا این طور نبوده، ممکن است دچار این اضطراب ها شود.

راه حل: با فرزندتان درباره آنچه که در روزهای مدرسه انجام می داده صحبت کرده و روی نکات مثبت و جالب توجه تاکید بیشتری کنید. ساعات روز او را طوری برنامه ریزی کنید تا احساس رضایت بیشتری کند. استفاده از وسایل کوچک و جالبی که به طور چشمگیری باعث کاهش اضطراب و تقویت اعتماد به نفسش می شود بسیار موثر است. از قبیل گذاشتن یادداشت هایی در ظرف غذایش، و یا همراه کردن حیوان کوچک عروسکی یا یک سری عکسهای خودش.

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پیام سیستم

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.