سبک زندگی را از نهج البلاغه بیاموزیم (21)

 از دست دادن فرصت، مايه غم و انده است. عمر انسان كوتاه و زودگذر است، و فرصتهاى زندگى كوتاه‏تر و زودگذرتر از آن. هر روزى كه از عمر انسان مى ‏گذرد، تعدادى از فرصتهاى زندگى او نيز براى هميشه از دست مى ‏رود و نابود ميشود. چون فرصتهاى زندگى، ديگر قابل بازگشت نيستند، بايد از هر فرصتى بهترين استفاده را بكنيم.
ادامه مطلب

سبک زندگی را از نهج البلاغه بیاموزیم (20)

 كسى كه خود را در معرض بدنامى و جايگاه تهمت قرار مى‏ دهد، نبايد كسى را كه به او گمان بد مى ‏برد، ملامت كند. يكى از دستورهاى اسلامى اين است كه: مسلمان مؤمن نبايد فقط به اين كه كار بد نمى‏ كند و حرف بد نمى‏ زند، راضى و خشنود باشد. بلكه بايد از شنيدن حرف بد و ديدن كار بد نيز خوددارى كند.
ادامه مطلب

شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (38)

 ادامه سخن در مورد «انجام عمل خیر بدون منت» آرى واجب است كه خيرى كه نسبت به مردم انجام مى گيرد كرامت و آقائى و حيثيت مسلمان رعايت شود، قرآن مى فرمايد: قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَة يَتْبَعُها اَذى: با گرمى و مدارا بامستحق سخن گفتن، و از او پوزش كريمانه خواستن كه قدرت بر كمك ندارم، بهتر از صدقه ايست كه آلوده به منّت و آزار باشد.
ادامه مطلب

شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (37)

  ادامه سخن در مورد «انجام عمل خیر بدون منت» يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْس ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْر مُحْضَراً: روزى كه هر كس عمل خيرى انجام داده حاضر مى بيند. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در باب خير مى فرمايد: اُظْلُبُوا الْخَيْرَ دَهْرَكُمْ،وَ اهْرَبُوا مِنَ النّارَ جَهْدَ كُمْ فَاِنَّ الْجَنَّةَ لايَنامُ طالِبُها، وَاِنَّ النّارَ لايَنامُ هارِبُها: تمام روزگار خود را بدنبال خير باشيد، با كوشش خود
ادامه مطلب

شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (36)

 انجام خير بدون منّت: امام سجاد عليه السلام به حضرت حق عرضه مى دارد: «الهى خير و نيكى را براى تمام مردم به دست من جارى ساز، و مرا از منت گذاردن به مردم در مسئله خير، كه باعث باطل شدن عمل است در پناهت امان ده». خير به آن عملى گفته مى شود كه هماهنگ با دستور خدا و به قصد قربت انجام گيرد. خير حقيقتى است كه براى انسان مورث ثواب آخرتى، و نسبت به ديگران كليد حلّ مشكلات است.
ادامه مطلب

سبک زندگی را از نهج البلاغه بیاموزیم (19)

 آن حضرت فرمود: ناتوانى آفت است و بردبارى شجاعت، پرهيز كارى و پارسايى توانگرى است و خرسندى به رويدادها يار و همراه با ارزشی است. انسانى كه گرفتار ضعفهاى روحى و اخلاقى باشد، هميشه با يك خطر مواجه است: او در برابر مسائل مختلف و پيش آمدهاى گوناگون، قدرت ايستادگى نخواهد داشت، و دچار سستى و لغزش خواهد شد و از راه راست، انحراف پيدا خواهد كرد. از اين رو است كه در تعاليم اسلامى، هميشه تكيه بر اين است كه
ادامه مطلب

سبک زندگی را از نهج البلاغه بیاموزیم (18)

  فاصله_بین_دو_عمل وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: شَتّانَ ما بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَل تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقى تَبِعَتُهُ، وَ عَمَل تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَ يَبْقى اَجْرُهُ. حکمت ۱۲۱ نهج البلاغه چه تفاوت بسيارى، كه بين دو گونه عمل و كردار انسانها وجود دارد: عملى كه لذت و خوشى آن به سرعت مى‏ گذرد، ولى نتايج زيانبار و عواقب آن باقى مى‏ ماند، و عملى كه رنج و زحمت آن، زود تمام مى‏ شود ولى پاداش آن
ادامه مطلب

سبک زندگی را از نهج البلاغه بیاموزیم (17)

 وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: لِسانُ الْعاقِلِ وَراءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الاَْحْمَق ِوَراءَ لِسانِهِ. حکمت ۴۰ نهج البلاغه و آن حضرت فرمود: زبان عاقل، پشت قلب او قرار دارد، و قلب احمق، پشت زبان او جاى گرفته است. (عاقل، با انديشه سخن مى‏ گويد و نادان، بدون ‏فكر ) انسان عاقل، وقتى بخواهد سخن بر زبان آورد، نخست به دل و انديشه خود مراجعه مى‏ كند، معنى آن سخن و نيكى يا بدى آن را با عقل و شعور خود مى‏
ادامه مطلب

سبک زندگی را از نهج البلاغه بیاموزیم (16)

  وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: اِنْ لَمْ تَکنْ حَليماً فَتَحَلَّمْ، فَاِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم اِلاّ اَوْشَک اَنْ يَکونَ مِنْهُمْ. حکمت 207 نهج البلاغه حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: اگر بردبار نيستى، خود را وادار به بردبارى كن، زيرا كسى كه خودرا به گروهى شبيه كند، به زودى از آنان مى‏ شود. كسانى هستند كه برخى از صفات خوب انسانى، به علل مختلف، در آنها ضعیف است، مثلا صفت حلم و
ادامه مطلب

سبک زندگی را از نهج البلاغه بیاموزیم (15)

  از كارى كه در نهان انجام مى‏ شود، و در آشكار شرم آور است، بپرهيز و نيز از كارى كه اگر از انجام دهنده ‏اش، در باره آن بپر سند، يا «انجام آن را انكار مى ‏كند» و يا «بخاطر آن پوزش مى ‏طلبد»، دورى كن. بسيار كسان هستند كه دلشان نميخواهد كار بد انجام دهند تا مورد سرزنش مردم و خشم و نارضايى خدا قرار گيرند. ولى چون گاهى نمى‏ توانند فرق ميان خوب و بد را تشخيص دهند، بطور ناخواسته و نا آگاهانه مرتكب اعمال
ادامه مطلب

شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (35)

  سخن پایانی در مورد «عجب» امام صادق عليه السلام مى فرمايد: اَلْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِمَّنْ يُعْجَبُ بِعَمَلِهِ وَ هُوَ لايَدْرى بِما يُخْتَمُ لَهُ.فَمَنْ اُعْجِبَ بِنَفْسِهِ وَ فِعْلِهِ فَقَدْ ضَلَّ عَنْ نَهْجِ الرَّشادِ وَ ادَّعى ما لَيْسَ لَهُ.
ادامه مطلب

شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (34)

  ادامه سخن در مورد «عبادت» على عليه السلام در فرازهائى ملكوتى مى فرمايد: اَفْضَلُ الْعِبادَةِ الْعِفافُ: برترين عبادت خود نگاه داشتن از گناه است. اَفْضَلُ الْعِبادَةَ الزَّهادَةُ:) برترين عبادت بى رغبتى به هر چيزى است كه خدا نمى پسندد. اَفْضَلُ الْعِبادَةِ الْفِكْرُ: برترين عبادت انديشه در هستى است. اَفْضَلُ الْعِبادَةِ غَلَبَةُ الْعادَةِ: برترين عبادت غالب شدن بر عادت است.
ادامه مطلب

شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (33)

 ادامه سخن در مورد «عبادت» آيات قرآن مجيد در زمينه عبادت آيات زيادى است: قسمتى از آيات امر به عبادت رب، و قسمتى نهى از عبادت غير رب، و دسته اى بيان كننده سود دنيائى و آخرتى عبادت، و دسته ديگر روشن كننده ضررها و خسارتهاى غير قابل جبران بندگى غير خدا است. الهى، به راستى و درستى، و بر اساس حق و حقيقت، و برمبناى شوق و ذوق، و بر پايه عشق و محبت، ما را در عبادت و بندگى خود تا لحظه خروج از دنيا مشغول
ادامه مطلب

شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (32)

  عالى ترين حقيقتى كه حضرت حق در قرآن مجيد انبياء خود را به آن معرفى فرموده «عبادت» است. بهترين صفتى كه حضرت محبوب در قرآن كريم اوليائش را به آن ستوده عبادت است. برترين وصفى كه خداوند براى ملائكه در كتاب عظيمش آورده عبادت است. عابد، محبوب خدا، و متكبر‌ از عبادت، مورد نفرت حق و انبياء و امامان است. عبادت باعث آبادى دنيا و بدست آوردن خير مطلق در عالم آخرت است.
ادامه مطلب

تصوری نادرست درباره سعادت در دنیا و در آخرت

 شاید منطق خیلی از ما همین باشد که‏‌ ای مردم! یکی از دو بدبختی را اجمالًا باید بپذیرید، یا بدبختی در دنیا و یا بدبختی در آخرت. خدا حاضر نیست که ببیند شما هر دو خوشبختی را دارید.
ادامه مطلب