ریاست مرد بر خانواده، حکمی در راستای حاکمیت است نه تحکم

در اجتماع منزلی و بالاخص از نظر تربیت فرزندان، وجود یک مقام مُطاع (لازم الاطاعه) در منزل بسیار لازم و ضروری است... مقصود، مُطاعی است که بر طبق مصالح فرمان بدهد نه اینکه تحکم کند؛ مثل رئیس یک اداره که فقط در حدود مصالح یک اداره حق حکمرانی دارد نه اینکه حق زورگویی دارد و هر حرفی که دل خودش بخواهد بزند، ولو اینکه ربطی به مصالح آن اداره نداشته باشد یا احیاناً برخلاف مصالح آن اداره باشد. مسلّماً چنین حقی برای او نیست.

 

اصلاً حق تحکم را به احدی نمی‌توان داد حتی به معصوم، چون خود این اصلاً زشت و قبیح است که حق تحکم کردن بدهند. پیغمبر(ص) که «النّبیُّ أولی بِالمؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم» است همان حق اولویتی که دارد باز معنایش حق حکومت بر طبق مصالح است، نه حق تحکم که چون پیغمبر است پس حق تحکم و زورگویی به او داده شده، منتها او نمی‌کند؛ بلکه اصلاً این حق داده نمی‌شود.
حق تحکم اصلاً قابل اعطا نیست ولو اینکه آن فرد معصوم باشد.

 

 استاد مطهری، کتاب جدید نظام خانوادگی اسلام، (http://motahari.org/?fkeyid=&siteid=1&pageid=234&bid=247) ص۳۳

اطلاعات

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.