شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (24)

ادامه سخن در مورد عبارت: «وَانْتِهِ بِنِيَّتى اِلى اَحْسَنِ النَّيّاتِ،و بِعَمَلى اِلى اَحْسَنِ الْاَعْمالِ»
تذكر اين نكته قرآنى در اين قسمت لازم است، كه اگر كسى به نيت جذب بهشت و دفع جهنم به عبادت حضرت محبوب و خدمت به خلق اقدام كند عبادت و خدمتش از نظر فقهى باطل نيست، بلكه به آن هدفى كه نسبت به آن نيت داشته بدون شك خواهد رسيد، ولى نيت بهتر و برتر و بالاتر او به فرموده امام سجاد عليه السلام احسن نيت نيست،
احسن نيت همانست كه دانستيد، (نيت از جلب توجه مردم به عمل و جذب جنت و دفع عذاب بكلّى بريده باشد) چنين نيتى از نظر قرآن مجيد خالص، و از نظر حضرت سجاد عليه السلام احسن نيّت و چنين نيّت كننده اى بنده خالص خداست.
خلوص نيت باعث اخلاص در عمل است
و چنين عملى از مردم مؤمن خواسته شده،
اگر عمل بر وفق نيت خالص انجام نگيرد، شيطانى، رياكارانه، مشوب به حقه و خدعه و حيله و خلاصه عملى پوك و پوچ و بى ارزش است.

اَلَّذى خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ اَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَمَلا

خدائى كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد تا كدام يك از شما از نظر عمل بهترين عمل را انجام مى دهد.

حضرت صادق عليه السلام بنا به نقل فيض بزرگوار در تفسير صافى در توضيح اين آيه شريفه مى فرمايد:
منظور حضرت حق از احسن عمل، عمل فراوان و كميّت دار نيست،
بلكه قصد حضرت ربّ العزه از اين حقيقت، عمل بهتر و آراسته تر و با كيفيت معنوى بهتر است.
اصابة در عمل نتيجه خوف از خدا و نيت صادقانه است.
ماندن بر عمل تا خالص شدنش از تمام شوائب ظاهرى و باطنى سخت تر از خود عمل است،
عمل خالص عملى است كه نسبت به آن توقع تعريفى از احدى جز خداوند نداشته باشى
و نيت از عمل برتر است،
و به حقيقت بدان كه نيت همان عمل است،
سپس حضرت صادق اين آيه را تلاوت فرمودند:
«هر كسى بر اساس نيّت خود عمل مى كند».
راستى تحقق نيّت خالص و صادقانه كه باعث و علت عمل خالص است، به فرموده حضرت صادق عليه السلام چه كار مشكل و سختى است....

جادارد كه همه ما دست نياز بسوى حضرت بى نياز دراز كنيم و از حضرتش بخواهيم كه توفيق نيت خالصانه و صادقانه رفيق راه ما فرمايد.

پیام سیستم

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.