شرح دعاى بیسم صحیفۀ سجادیه ، مکارم اخلاق (19)

ادامه سخن در مورد عبارت: «وَاجْعَلْ يَقينى اَفْضَلَ الْيَقينِ»
قرآن مجيد يقين را از نشانه هاى عباد خدا مى داند و به اين معنى در آياتى اشاره دارد.
وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ:
و اينان كه اهل ايمان به خدا و اقامه نماز و پرداخت زكاة و اتصال قلبى به احكام الهى كه بر پيامبر نازل شده، و ايمان به آنچه كه از جانب خدا به انبيا وحى شده هستند، به آخرت يقين دارند.
آرى اطمينان و يقين به آخرت و ثواب و كيفر، سرمايه بسيار عظيمى است، سرمايه اى كه تبديل به عمل صالح و اخلاق حسنه و بخصوص روح پرهيز از گناه مى شود.
تِلْكَ آياتُ الْقُْرآنِ وَ كِتاب مُبين، هُدَّى وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنينَ،الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ:
اين آيات قرآن و كتاب روشن و آشكار خداست، هدايت و بشارت براى اهل ايمان است، آنان كه نماز را بپا مى دارند، و زكات مى پردازند و نسبت به جهان آخرت يقين دارند.
وَجَعَلْنا مِنْهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِاَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَكانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ:
و برخى از بندگان شايسته خود را از ميان بنى اسرائيل امامان و پيشوايان قرار داديم، تا بندگان را به امر ما هدايت كنند، اين مقام بخاطر اين بود كه در راه خدا صبر كردند و نسبت به آيات ما مقام يقين يافتند.
روايات بسيار مهمى در كتب فريقين در باب يقين وارد شده، كه لازم است بگوشه اى از آن اشاره شود. البتّه قسمت عمده اى از روايات مربوط به يقين در كتاب با عظمت «بحارالانوار»علامه مجلسى جلد هفتاد، و گوشه اى از آن در «غرر الحكم»، و«ميزان الحكمة»و«كنزالعمال»آمده، براى استفاده بيشتر مى توانيد به منبع ذكر شده مراجعه نمائيد.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه عليه و آله:اَلا اِنَّ النّاسَ لَْم يُؤْتَوْا فِى الدُّنْيا شَيْئاً خَيْراً مِنَ الْيَقينِ وَ الْعافِيَةِ،فَاسْألُو هُمَا اللّهَ:
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: بدانيد در اين دنيا چيزى بهتر از يقين و عافيت به مردم عنايت نشده، هر دو را از خداوند بخواهيد.

پیام سیستم

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.