حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ 20 جماد أول 1446 Thursday, 21 November , 2024 ساعت ×
۱۵ هکتار جنگل‌تراشی درصورت اجرای تله کابین ناهارخوران
06 می 2023 - 12:29
شناسه : 5075
بازدید 463
14
تاثیر تله کابین و جاده ارتباطی توشن - ناهارخوران در افزایش قیمت اراضی و رونق معاملات زمین

در حالی که شورای شهر و شهرداری گرگان و مسوولان استانی می گویند که هیچ درختی برای احداث تله کابین در جنگل ناهارخوران گرگان قطع نمی شود یک دکتری علوم اکولوژی جنگل و عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان هشدار می دهد که رقم قطع درختان هیرکانی در صورت اجرای این پروژه […]

ارسال توسط : نویسنده : دکتر رامین رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان منبع : سلامت نیوز
پ
پ

در حالی که شورای شهر و شهرداری گرگان و مسوولان استانی می گویند که هیچ درختی برای احداث تله کابین در جنگل ناهارخوران گرگان قطع نمی شود یک دکتری علوم اکولوژی جنگل و عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان هشدار می دهد که رقم قطع درختان هیرکانی در صورت اجرای این پروژه ۱۵ هکتار خواهد بود.

رامین رحمانی دکتری علوم اکولوژی جنگل و عضو هیات علمی “دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان” با سابقه تدریس و تحقیق ۲۷ ساله در اینباره گفت:« بر اساس محاسبات علمی و دقیق صورت گرفته، اگر “طرح تله کابین ناهارخوران اجرایی شود در مسیری به طول ۳ کیلومتر و عرض ۴۰ متر (۱۲ هکتار) پاکتراشی درختان جنگلی چندمیلیون ساله اجرا خواهد شد.»

این در حالی است که مجری تله کابین گرگان یعنی شهرداری، شورای شهر و مدیران استانی گفته اند هیچ درختی برای اجرای این پروژه قطع نخواهد شد و اگر هم بشود در حد تعداد انگشتان یک یا دو دست خواهد بود.

رحمانی درباره این ادعا گفت:« این گفته با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد. در جلسه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ “شورایعالی شهرسازی ومعماری کشور”، این ادعا مورد توجه قرار نگرفت و رد شد. اضافه کنید، مساحت ایستگاه‌های سه گانه و مساحت طرح‌هایی را که در آینده و برای ارتقا گردشگری و تکمیل تله کابین احداث می‌شوند.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان افزود:« قطعا احداث پروژه تله کابین نیازمند جاده پشتیبانی برای تردد ماشین‌آلات، حمل قطعات دکل، مصالح، نیروی انسانی و دیگر موارد ضروری است. همچنین نیازمند برپایی کارگاه‌هایی برای استقرار عوامل اجرایی ساخت پروژه است. سرجمع این موارد، با نگاهی خوشبینانه منجر به پاکتراشی و قطع درختان و حذف پوشش گیاهی حدود ۱۵ هکتار (و حتی بیشتر) خواهد شد. توجه داشته باشید که همین عمل در “تله کابین نمک‌آبرود” و دیگر تله کابین‌های شمال ایران انجام شده است. مساحت پروژه تله کابین ناهارخوران را حدود ۸۵۰۰ مترمربع ذکر کرده اند.»

این دکتری اکولوژی جنگل در ادامه با اشاره به اینکه در این قبیل پروژه ها که تاثیرات آن‌ها در محیط جنگل چندجانبه است باید مجموع تمام سطوحی که به ‌طور مستقیم و حتی غیرمستقیم تحت تاثیر اجرای پروژه قرار می‌گیرند را به عنوان مساحت پروژه اعلام کرد گفت:« مسیر تله کابین جنگل ناهارخوران گرگان ۳ کیلومتر و عرض آن ۴۰ متر است. برای رعایت استاندارد ایمنی (حریق جنگل) و برای تسهیل عملیات امداد و نجات سرنشینان کابین ( نجات افراد از کابین‌ها و انتقال آن‌ها به زمین امن در هنگام بروز خطرات و حوادث غیرمترقبه) لازم است تمام درختان و پوشش گیاهی در مسیر تله کابین به ‌طور کامل حذف شوند؛ این یعنی ۱۵ هکتار جنگل‌تراشی خواهد شد

رحمانی در پاسخ به این پرسش گفت “تمام ادعاهای مطرح شده از سوی مجری و مسوولان استانی درباره قطع نشدن حتی یک درخت نادرست است؟” تاکید کرد:« ادعاهای مطرح شده در ارتباط با قطع نشدن درختان و تخریب نشدن جنگل و کوچک بودن سطح پروژه نادرست است.»

احداث جاده پشتیبان

او در شرح این موضوع گفت:« اساسا حرفی از احداث جاده پشتیبانی عنوان نشده؛ جاده ای که برای تردد ماشین‌آلات، حمل مصالح و قطعات دکل، جابه جایی نیروی انسانی و دیگر موارد ضروری است. درباره تعداد کارگاه‌هایی که برای احداث تله کابین برپا خواهد شد، مساحت آن‌ها، مصالح مورد استفاده و نحوه برچیدن آن‌ها توضیحی داده نشده است.»

رحمانی درباره کوچک نمایی ها در این پروژه افزود:« علاوه بر این ها مساحت پارکینگ با ظرفیت ۴۶۰ خودرو و سطح سخت آن جزو مساحت پروژه اعلام نشده و بدیهی است که در جمع کل مساحت پروژه لحاظ نشده است. کوچک‌نمایی تا آنجا پیش رفت که در پلان‌های پارکینگ، نه تنها محل احداث دفاتر اداری، انتظامی و نظارتی و سرویس‌های بهداشتی مشخص نشده، بلکه راه ورود مسافران به ایستگاه تله کابین و موقعیت ایستگاه تله کابین نسبت به پارکینگ نیز نشان داده نشده است. گویا بنا بر این است که تا حد ممکن اطلاعات عرضه نشود و شاید هم تاکنون فرصت نشده که اسناد به‌طور کامل تهیه شوند.»

سازه های انتقال آب و برق

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان همچنین گفت:« درباره سازه‌های انتقال آب و برق و ابعاد آن‌ها هیج اطلاعاتی ارائه نشده. درباره نحوه دفع فاضلاب، نحوه جمع‌آوری آب‌های سطحی، منبع تامین برق نیز هیچ اطلاعاتی ارائه نشده است.»

او تاکید کرد:« ورود متخصصان جنگل به جمع بررسی‌کنندگان محتوای طرح تله کابین گرگان مشخص کرد این ادعاها نادرست بوده و تاریخ مصرف ادعای قطع نشدن درخت و قطع شدن فقط ۳ درخت منقضی شده و با توجه به دلایلی که در جلسه بیستم مردادماه ۱۴۰۰ اقامه شد، قطعا تکرار این ادعا در برابر جمعی از کارشناسان و اساتید دانشگاه سبب خسران است و بعید می‌دانم در آینده شاهد چنین ادعایی باشیم.»

رحمانی با تاکید بر مکان‌یابی برای جانمایی پروژه تله کابین گرگان گفت:« گفته می شود ناهارخوران و هزارپیچ، از میان ۴۰ مکان پیشنهادی اولیه، انتخاب، مطالعه و بررسی شده اند و در نهایت ناهارخوران انتخاب شده است. بنابراین، در مجموع ۳۸ مکان به دلایلی مانند فاصله زیاد و بُعد مسافت با مرکز شهر، کم‌عرض بودن جاده‌های دسترسی و دارا نبودن ایمنی ترافیکی در شب، فاصله زیاد از جاده اصلی، دور بودن از ارتفاعات، دور بودن از دید توریست‌ها و مسافران، فاصله زیاد از مراکز پست برق شهر گرگان و محروم بودن از امکان ارائه خدمات اولیه به گردشگران، مناسب شناخته نشدند.»

این دکتری اکولوژی جنگل گفت:« در پروژه‌های مهم باید مکان مناسب برای اجرای پروژه را شناسایی کرد نه انتخاب. علاوه بر این، باید توجه داشت چنانچه مکان مطلوب براساس اظهارنظر توصیفی انتخاب شود، شبهه جهت‌دهی انتخاب برای تامین منافع پنهان به اذهان متبادر خواهد شد که یکی از معایب استفاده از روش انتخاب به حساب می آید.»

افزایش قیمت اراضی توشن و رونق معاملات زمین

رحمانی در پاسخ به اینکه “چرا برای احداث تله کابین در “ناهارخوران” این همه اصرار وجود دارد؟ در صورتی که گزینه های پیشنهادی دیگری وجود داشته که به گفته مسوولان شهرداری، از بین ۴۰ نقطه، ناهارخوران انتخاب شده است؟” گفت:« تحلیل اولیه می‌تواند این باشد که افراد و سازمان‌ها، صحت آنچه را که ایجاد کرده اند یا در ایجاد آن نقش داشتند تایید می‌کنند؛ در نتیجه، ذهن به‌سختی به سمت راه‌حل یا راه‌حل‌های جایگزین متمایل می‌شود و آن را به‌سختی می‌پذیرد. البته در علم مدیریت، شناسایی اقداماتی که نیازمند اصلاح یا تغییر هستند و انعطاف‌پذیری برای انجام تغییرات، نمایانگر مدیریت با درایت و شجاعانه است که می‌تواند در این قبیل موارد از وقوع بحران یا فاجعه جلوگیری کند. گذشته از این تحلیل اولیه، ارائه یک پاسخ مستدل و مستند به سوال فوق مستلزم تحقیق و تفحص در اسناد و مدارک، بررسی میدانی و مصاحبه با مطلعین است. حدس و گمان هم در این موضوع جایز نیست. اما حسب تجربه کاری و حرفه‌ای گمان می‌کنم اطلاعاتی که از بررسی موارد زیر حاصل شود بتواند پاسخی برای سوال فوق فراهم کند .

الف- اسناد و مدارکی که انتخاب ناهارخوران در مرحله جانمایی و تایید صحت این انتخاب برمبنای آن‌ها انجام شده است.

ب- اسناد و مدارکی که حذف هزارپیچ در مرحله جانمایی و تایید صحت این انتخاب برمبنای آن‌ها انجام شده است.

ج- اسناد و مدارک موید ناممکن بودن احداث پروژه تله کابین گرگان به صورت یک خط مستقیم و ضرورت احداث ایستگاه میانی است (ضرورت احداث مسیر تله کابین روی خط شکسته)

د- مشخصات فنی و تاریخچه احداث جاده موجود در دامنه شرقی توشن و امکان اتصال احتمالی این جاده به ایستگاه میانی که خود جنگل تراشی بزرگی را در پی خواهد داشت.

ﻫ- امکان احداث احتمالی جاده‌ای برای اتصال توشن به ناهارخوران در حوالی ایستگاه میانی و در ادامه جاده موجود در دامنه شرقی توشن.

و- تاثیر احتمالی احداث تله کابین و جاده ارتباطی توشن به ناهارخوران در قیمت اراضی توشن و رونق معاملات زمین. باید اذعان داشت که بدون شک اعتلای شهر گرگان و ارتقا آن به یک زیست‌بوم مطلوب و پیشرفته، مرهون تلاش و اهتمام شخصیت‌ها، مدیران و کارشناسانی بوده است که برای تحقق این هدف بزرگ از هیچ کوششی دریغ نورزیدند و بررسی موارد فوق‌الذکر،‌ نه تنها به شفاف‌سازی اقدامات انجام شده در پروژه تله کابین گرگان کمک می‌کند، بلکه امکان تقدیر و تشکر از این شهروندان دلسوز و تلاشگر را نیز فراهم می‌آورد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.