سواد چیست؟باسوادکیست؟ (1)

 هرگاه واژه ی"سواد"استعمال می شود آنچه به ذهن متبادر می شود قدرت بر"خواندن ونوشتن"است،گویا باسواد کسی است باسواد کسی است که قادر برخواندن ونوشتن است وهر کس این توانائی را ندارد بی سواد است ولی حقیقت امر این است که قدرت برخواندن و نوشتن ونیز رسیدن به مدارج علمی آکادمیک بخشی از مراتب سواد است. بنا براین سواد یک فرایند است که مراتب آن به تدریج حاصل می شود.                                           
ادامه مطلب

شرح بند «اخلاق و معنویت» در بیانیۀ گام دوم

 این‌که اخلاق و معنویّت، «جهت‌دهنده» به همۀ حرکت‌ها و فعّالیّت‌های فردی و اجتماعی است، بدان‌معنی است که این دو عنصر، چنان «روحِ حاکم» و «امرِ غالب» بر زندگیِ فرد و جامعه عمل می‌کنند.

انقلاب اسلامی واقعه‌ای با جوهره اسلامی و با رهبری مرجعیت دینی

 انقلاب‌ها، آبستن ادبیات‌اند و ادبیات، زاینده انقلاب‌ها است. این گزاره که به ظاهر دور باطل منطقی را ترسیم می‌نماید یکی از مهم ترین اصولی است که ادبیات نوین با آن بالیده، تغییر هویت داده و با خاستگاه اجتماعی اش از در تعامل در امده است.

نگاه لیبرالی و اهداف استعماری، بن مایه سند ۲۰۳۰ است

 سند ۲۰۳۰ دارای اهداف استعماری است که جنبه مداخله کننده سیاسی نظام حکمرانی کشور را دارد و می تواند چالش های بزرگی برای کشورهای جهان ایجاد کند و استقلال و قوانین کشورهای جهان را مورد خدشه قرار می دهد.
ادامه مطلب

دو کتاب در نقد سند ۲۰۳۰ رونمایی شد

 صبح امروز دوشنبه مورخ ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۹ از دو کتاب در نقد سند ۲۰۳۰ با عناوین “مداخله در بافت مجتمع‌های زیستی؛ تحلیلی انتقادی بر سند ۲۰۳۰” به قلم دکتر محمود مهام مدیر گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه و “بررسی سند ۲۰۳۰ توسعه پای‌دار” به قلم دکتر حسین رمضانی رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن رونمایی شد.
ادامه مطلب

روایت عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از نقش جهانگیری در اجرای سند ۲۰۳۰

 حجت الاسلام حمید پارسانیا با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: وقتی این سند مطرح می‌شود، معاون اول رییس‌جمهور نامه‌ای صادر می‌کند و کارگروه‌های مختلفی از جمله در سازمان برنامه و بودجه مأمور می‌شوند تا این سند را اجرایی کنند.
ادامه مطلب

سواد چیست ؟با سواد کیست؟ (مقدمه)

 از دیدگاه اسلام انسان موجودی است ترکیب یافته از روح وجسم، روح بعد ملکوتی انسان را تشکیل داده وجسم بعد مادی را اصالت انسان به روح انسان است واین روح حامل کمالات انسانی وارزش های والای معنوی است از آن جا که خواسته های روح باخواسته های جسم متفاوت اند بین این دو بعد نزاع ومبارزه است. خواسته های روح ازقبیل:علم، ایمان، عدالت ورزی، شجاعت، عفت ورزی، محبت ورزی، اخلاق مداری وتوجه به امور معنوی است درمقابل
ادامه مطلب

تبیین منطق اسلامی مسابقه در کار خیر؛ و شتاب در همدلی

 قرآن کریم با تعابیر مختلفی مسلمانان را به انجام کارهای نیکو و خیرات ترغیب نموده است، واژه هایی مانند «سارعوا»، «سابقوا» و «فاستبقوا» و... که بن مایه ی همه ی آنها سرعت و سبقت و شتاب در انجام امور خیر است. اما باید توجه داشت همچنان که سبقت در کار خیر و سرعت داشتن در آن، از صفات پسندیده به حساب می آیند، اما عجله در کارها، از صفات نکوهیده و ناپسند است. پیامبر اکرم شرط مسلمانی را اهتمام و مسئولیت در
ادامه مطلب