حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ دی , ۱۴۰۳ 28 جماد ثاني 1446 Sunday, 29 December , 2024 ساعت ×
شیوه صحیح مطالبه‌گری روحانیت از نگاه آیت الله کعبی
28 دسامبر 2024 - 10:53
شناسه : 5204
بازدید 3
2

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان به «رابطه بین حوزه علمیه و نظام»، «شیوه مطالبه‌گری روحانیت علیه ناکارآمدی‌ها»، «حفظ قداست دین از راه جدایی دین از سیاست» و همچنین «برعهده گرفتن مسوولیت‌های اجرایی توسط روحانیت» پرداخت. آیت الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان در اجلاسیه دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه به موضوع […]

ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان به «رابطه بین حوزه علمیه و نظام»، «شیوه مطالبه‌گری روحانیت علیه ناکارآمدی‌ها»، «حفظ قداست دین از راه جدایی دین از سیاست» و همچنین «برعهده گرفتن مسوولیت‌های اجرایی توسط روحانیت» پرداخت.

آیت الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان در اجلاسیه دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه به موضوع «رابطه بین حوزه علمیه و نظام»، «شیوه مطالبه‌گری روحانیت علیه ناکارآمدی‌ها»، «حفظ قداست دین از راه جدایی دین از سیاست» و همچنین «برعهده گرفتن مسوولیت‌های اجرایی توسط روحانیت» پرداخت.آیت الله کعبی با بیان اینکه عمدتاً حوزه‌ها قبل از انقلاب عهده‌دار تبلیغ بُعد فردی دین بودند و بخشی از روحانیت هم مبارزه با طاغوت می‌کردند، اظهار کرد: بعد از انقلاب، تبلیغ بعد فردی کافی نبود، تبلیغ سیاسی اجتماعی هم اضافه شد به این معنا که حضور در میدان حفظ و صیانت و مدیریت انقلاب اسلامی هم به ماموریت‌های روحانیت اضافه شد که این مسئله آسیبی به نام «آسیب پاسخگویی» ایجاد کرد.وی افزود: عده‌ای ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها و کاستی‌های به وجود آمده را متاسفانه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به حوزه مربوط می‌دانند‌ و از روحانیت می‌خواهند پاسخگوی این اشکالات باشند ؛ می‌گویند دین که الان در عرصه حکمرانی حضور دارد برای ما چه کار کرده؟ مثل این می‌ماند کسی با خدا قهر بکند به خاطر مشکلات زندگی و دیگر نماز نخواند.

حفظ قداست دین از راه جدایی دین از سیاست

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این آسیب باعث شده جریان‌هایی در درون روحانیت چند گزینه برای خود انتخاب بکنند، عنوان کرد: یک گزینه جدایی دین از سیاست برای حفظ دین‌داری مردم است؛ می‌گویند برای اینکه دین مردم را حفظ بکنیم صورت مسئله را پاک کنیم؛ بگوییم این کارهایی که بعد از انقلاب اسلامی دولت‌های مختلف انجام می‌دهند ربطی به روحانیت ندارد و روحانیت متکفل کارهای خود است‌.وی افزود: عملاً جدایی دین از حکمرانی دین از دولت را ترویج بکنند و فکر می‌کنند با سکولاریسم دینی، سکولاریسم اخلاقی، سکولاریسم تبلیغی و سکولاریسم معنوی، از دین حمایت می‌کنند و قداست دین آسیب نمی‌بیند؛ این رویکرد درحالی است که بخشی از رسالت دین، مبارزه با طواغیت و اقامه حکم الله بر مدار ولایت و دلسوزی برای مردم، تحمل مسئولیت سنگین حل مشکلات مردم و ایجاد تحول در زندگی مردم برپایه حکمرانی دینی و حضور مردم در صحنه است.عضو مجلس خبرگان بیان کرد: پاک کردن صورت مسئله به این معناست که گویی دو سوم دین را ما کنار بگذاریم و بگوییم این‌ها هیچ ارتباطی به ما ندارند مگر می‌شود یک روحانی یک حوزوی بگوید جهاد، امر به معروف نهی از منکر، عدالت، مبارزه با فساد، بندگی خدا در عرصه اجتماعی و سیاسی، حاکمیت ارزش‌های اسلامی در عرصه حکمرانی، این‌ها به من هیچ ارتباطی ندارد! این یعنی تعطیل کردن دین و به انزوا بردن دین و دینداران؛ این عین تلاش برای حذف دین است و در واقع از دین و دینداری و نگاه قدسی بر علیه قداست و معنویت استفاده می‌شود؛ اینجا چاقو دسته خودش را می‌برد.

تلاقی با دیگران و فریاد علیه کاستی‌ها

وی افزود: گزینه دومی که یک عده انتخاب می‌کنند می‌گویند ما اپوزیسیون و برانداز بشویم؛ یا کمتر از حد براندازی، حداقل تبدیل به عدالت‌گرا و مبارز با فساد شویم؛ به این شکل که همواره علیه ناکارآمدی‌ها با صدای بلند فریاد بزنیم و اعلام کنیم همراه با دیگران علیه این مشکلات هستیم و این‌ها هیچ ربطی به ما ندارد؛ این گزینه یک نوع تندروی است که نه بر علیه مدیران ضعیف بلکه بر علیه اصل حکمرانی دینی از آن سوء استفاده می‌شود و باعث می‌شود که از این حوزویان و روحانیت در جهت نقشه‌های دشمن و تضعیف نظام دینی سوءاستفاده شود.آیت الله کعبی اظهار کرد: می‌خواهند اینگونه آنها را به نام اعتراضات اجتماعی و به نام اعتراضات سیاسی و مطالبات عدالت‌طلبانه همسو بکنند و تلاقی پیدا کنند؛ جریان نفوذ در حوزه‌های علمیه از رهگذر بی بصیرتی و غفلت راهبردی و نشناختن ماموریت‌های تاریخی و نیز غفلت از طراحی دشمنان است.

عهده‌داری مسوولیت‌های اجرایی توسط روحانیت

وی افزود: گزینه سوم این است که روحانیت برای اینکه مشکل ناکارآمدی و غفلت مدیران را حل کند، خود عهده‌دار مسوولیتهای اجرایی شود و در لایه‌های مختلف، نظام را مدیریت کند که این هم گزینه اشتباهی است؛ تحقق حکمرانی دینی و حضور مردم در صحنه به معنی جایگزین کردن مردم سالاری اسلامی به روحانی سالاری نیست؛ حکومت اسلامی در انحصار هیچ طبقه و گروه و حزبی نیست و متعلق به همه مردم است و همه باید ایفای نقش کنند.نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، کارویژه روحانیت را تبلیغ و رساندن پیام دین دانست و بیان کرد: اجرا و تحقق این پیام برعهده متخصصان و صاحب نظران در رشته‌های مختلف است؛ به عبارت دیگر مدیریت فقهی عرصه را برای مدیریت علمی در جهت کارآمدسازی نظام اسلامی فراهم می‌کند اما جای آن را نمی‌گیرد.

خط صحیح مطالبه‌گری؛ هدایت، حمایت، نظارت

آیت الله کعبی راه صحیح‌ که وظیفه روحانیت است را هدایت و تقویت و حمایت از نظام اسلامی و نظارت عالیه در جهت تحقق اهداف و ماموریت‌های نظام اسلامی با حفظ استقلال روحانیت عنوان کرد و افزود: نظارت عالیه بر پایه امر به معروف و نهی از منکر است؛ یک واجب مظلوم که در حد چند مصداق منحصر می‌شود؛ اما درواقع سطح بالای آن، ضمانت اجرای اقامه دین و اقامه حکمرانی دینی بر پایه ارزش‌های اسلامی و با حضور مردم در صحنه است.وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت همگانی دولت بر مردم و مردم بر دولت، سازمان‌های مردمی و دولتی بر همدیگر ؛ یکی از ماموریت‌های ذاتی روحانیت امر به معروف در عرصه راهبردهای کلان تحقق ماموریت‌های نظام است؛ روحانیت آنجا که خطا و اشتباهی ببیند ابتدا به شکل خصوصی و سپس علنی باید تذکر دهد؛ اگر روند صحیحی هم دید باید آن را تأیید کند این می‌شود تأکید بر معروف؛ اگر روند ناقصی هم دید آن را تکمیل کند؛ این می‌شود نظارت عالیه.وی تأکید کرد: مطالبه عدالت در مسائل عمومی باید برپایه توجه به ترجیح حقوق عامه برحقوق خاصه و بر معیار رعایت مصالح عمومی وجلوگیری از مفاسد عمومی در چهارچوب سیاستهای کلی وخط مشی گذاری ولی فقیه باید باشد؛ عدالت گرایی منهای چهارچوب ولایت خود ظلم است و ولایت مداری بدون عدالت وپیشرفت، ولایت مداری درصورت است بدون توجه به روح وسیرت ولایت که انحراف از روح واهداف ولایت است.
آیت الله کعبی افزود: با توجه به این رویکرد تلاش برای عملیاتی کردن راهبردهای هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یعنی علم وپژوهش، معنویت واخلاق، اقتصاد قوی، عدالت ومبارزه بافساد، استقلال و آزادی و عزت و میدان داری درسیاست خارجی و مرزبندی با دشمن ورعایت سبک زندگی اسلامی حرکت صحیح مطالبه گرایانه بر مدار ولایت فقیه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.