مقام معظم رهبری (حفظه الله) دربارۀ قدس شریف و روز قدس و رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل فرمایشاتی دارند که هر یک از این بیانات، نشان از نگاه خاص و ویژه معظم له به موضوع قدس است. در این مقاله به برخی دغدغه ها که نشر آن در جامعه مفید به نظر می رسد اشاره می شود و سپس شبهات مطرح شده را بررسی و پاسخ می دهیم.
اشاره
به مناسبت روز قدس و شبهات پیرامون آن، نخست فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) را در این زمینه بیان می کنیم و سپس شبهات مطرح شده را بررسی و پاسخ می دهیم.
در آغاز از بیانات گهربار امام خمینی (ره) بهره می بریم که می فرمایند: «من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) می دانم و روزی است که باید با تمام قوا خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده ایم و اجازه نخواهیم داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند. در روز قدس، ملتها باید به حکومتهایی که خائن هستند، هشدار دهند. روز قدس روزی است که ما خواهیم فهمید چه اشخاصی و چه رژیمهایی با توطئه گرهای بین المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آنهایی که شرکت ندارند، مخالف با اسلام هستند، و موافق با اسرائیل، و آنهایی که شرکت کردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در رأس آنها آمریکا و اسرائیل است. روز امتیاز حق از باطل است، روز جدایی حق و باطل است.»[۱]
روز قدس در کلام رهبری(حفظه الله)
مقام معظم رهبری (حفظه الله) دربارۀ قدس شریف و روز قدس و رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل فرمایشاتی دارند که هر یک از این بیانات، نشان از نگاه خاص و ویژه معظم له به موضوع قدس است. در این مقاله به برخی دغدغه ها که نشر آن در جامعه مفید به نظر می رسد اشاره می شود:
۱. روز نابودی اسرائیل
مهم ترین و به یادماندنی ترین کلام رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) در سال ۱۳۹۴ این جمله بود:
«رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، ان شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»[۲]
ایشان در مواردی دیگر شبیه این جمله را فرموده بودند:
* «صهیونیسم در مقابل موج نسلهای رو به ازدیاد فلسطینی، طاقت نخواهد آورد.»[۳]
* «نباید شک کرد که شجرۀ خبیثۀ اسرائیل که (اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ)، هیچ پایه و پایگاه و استمراری نخواهد داشت و بی شک نابود خواهد شد.»[۴]
* «قدرت استکباری امریکا هم از بین خواهد رفت، او هم متلاشی خواهد شد. این قدرت جهنمی ماندنی نیست، اسرائیل هم ماندنی نیست.»[۵]
۲. روز آزمایش ملتهای بزرگ
ایشان در این زمینه می فرمایند:
«… روز قدس، روزِ آزمایش بزرگ ملتهای مسلمان است. روز قدس، آن روزی است که ملتهای مسلمان بی واسطۀ مقامات رسمی، حرفشان را در دنیا مطرح می کنند…. دولتهای اسلامی با بهانه های مختلف و برای خاطر شاد کردن دل آمریکا، نباید ارتباطشان را با این رژیم غدارِ ستمگر غاصب – که خطری برای همۀ منطقه و همۀ ملتها و دولتهاست – عادی کنند. نباید به خاطر آمریکا، روی خوش به این رژیم نشان بدهند که این کار زشتی است. دلیل زشت بودن این کار هم این است که آن کسانی که مرتکب این عادی سازی می شوند، لااقل در اوایل کار، آن را پنهان نگه می دارند. لذا کار زشتی است که پنهانش می کنند. کار زشت را نباید انجام داد، نه اینکه پنهان کرد.»[۶]
۳. روز فریاد امت علیه ظلم
حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) در خطبه های نمازجمعۀ تهران، در ۲۱ مهرماه ۱۳۸۵ فرمودند:
«روز قدس در پیش است؛ روز فریاد امت اسلامی بر علیه ظلم و عدوان پنجاه سالۀ دشمنان امت اسلامی است. روز قدس را باید همۀ امت اسلام و همۀ ملتهای اسلامی گرامی بدارند و شما مردم عزیز ایران نیز مثل هر سال، به توفیق الهی این روز را گرامی خواهید داشت.»[۷]
همچنین مقام معظم رهبری(حفظه الله) می فرمایند: «چقدر سعی کرده اند در طول این سالها روز قدس را که نماد صف بندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشان دهندۀ صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشندۀ صهیونیزم است که به وسیلۀ دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرتهای استکباری به جان امت اسلامی افتاده است.»[۸]
۴. روز جلوۀ حقیقی اتحاد اسلامی و ملی
رهبر انقلاب(حفظه الله) در این باره می فرمایند: «روز عید فطر تجسم و نمایش انسجام حقیقی و قلبی ملت است؛ وحدت ملت، اعتصام دسته جمعی به حبل الله. از چیزهایی است که بسیار با ارزش است. این را بایستی به عنوان یک درس رمضانی برای خودمان حفظ کنیم که این هم محصول همان معانی معنوی ماه رمضان است. به خصوص که ماه رمضان، ما مسلمانها – به خصوص ما ملت ایران – به برکت امام بزرگوارمان شامل روز قدس است که روز قدس یکی از آن جلوه های حقیقی اتحاد و انسجام دنیای اسلام است.»[۹]
امام خامنه ای(حفظه الله) در این باره می فرمایند: «راهپیمایی بیست و دو بهمن و راهپیمایی روز قدس؛ این راهپیمایی ها مربوط به نظام است؛ مربوط به هیچ دولتی، مربوط به هیچ جریان خاصی نیست؛ مال نظام است. شما ببینید مردم در این حرکت عظیم چه می کنند! در سرمای بیست و دوی بهمن، در ماه رمضان، با دهان روزه؛ چه اوقاتی که هوا سرد بود، چه حالا که هوا گرم است. ان شاءالله خواهید دید روز قدس باز مردم چه عظمتی را از خودشان نشان می دهند. این نشان دهندۀ علاقمندی و دلبستگی مردم به نظام است.»[۱۰]
۵. روز پشتیبان امنیت کشور
مقام معظم رهبری(حفظه الله) روز قدس را پشتوانۀ امنیت کشور می دانند و می فرمایند: «روز قدس پشتوانۀ امنیت کشور ما هم هست. این را همۀ آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس توی خیابان می آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهای انقلابش کمک می کند. روز قدس، روز بزرگی است.»[۱۱]
شبهه:
حول موضوع «روز قدس» و «حمایت از فلسطین» شبهات متعددی مطرح است؛ یکی از آن شبهات که در سالهای اخیر اذهان مردم را به خود مشغول کرده، این است که چرا ما از فلسطینیان که گفته می شود ناصبی هستند، حمایت می کنیم؟
پاسخ:
چند پاسخ (حلّی و نقضی) به این شبهه داده شده است که عبارتند از:
۱. مذهب فلسطینیان:
بیش تر مردم فلسطین سنی و پیرو مذهب شافعی هستند و اتفاقاً، ابوعبدالله محمد بن ادریس شافعی، رهبر این فرقه، متولد غزه بوده است. جالب اینجاست که در میان فرقه های چهارگانۀ اهل سنت، نزدیک ترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهل بیت(ع) و احکام فقهی، فرقۀ شافعی است؛
۲. نظر شهید مطهری (ره):
شهید مطهری(ره) در سال ۱۳۴۹ در مورد فلسطین فرمودند: «یک وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضی ها شایع است، یک وقتی دیدم یک کسی می گفت: این فلسطینی ها ناصبی هستند. ناصبی؛ یعنی دشمن علی(ع). ناصبی غیر از سنی است. سنی؛ یعنی کسی که خلیفه بلا فصل را ابوبکر می داند و علی(ع) را خلیفۀ چهارم می داند و معتقد نیست که پیغمبر(ص) شخصی را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب کرده است. می گوید: پیغمبر(ص) کسی را به خلافت نصب نکرد و مردم هم ابوبکر را انتخاب کردند. سنی برای امیرالمؤمنین(ع) احترام قائل است؛ چون او را خلیفۀ چهارم و پیشوای چهارم می داند و علی(ع) را دوست دارد؛ (اما) ناصبی؛ یعنی کسی که علی(ع) را دشمن می دارد. سنّی مسلمان است؛ ولی ناصبی، کافر است، نجس است. ما با ناصبی نمی توانیم معاملۀ مسلمان بکنیم.
حال یک کسی می آید، می گوید: این فلسطینی ها ناصبی هستند. آن یکی می گوید. این به آن می گوید، او هم یک جای دیگر تکرار می کند و همین طور. اگر ناصبی باشند، کافرند و در درجۀ یهودی ها قرار می گیرند. هیچ فکر نمی کنند که این، حرفی است که یهودی ها جعل کرده اند. در هر جایی یک حرف جعل می کنند برای اینکه احساس همدردی نسبت به فلسطینی ها را از بین ببرند. می دانند مردم ایران شیعه اند و شیعه دوستدار علی(ع) و معتقد است هر کس دشمن علی(ع) باشد، کافر است، برای اینکه احساس همدردی را از بین ببرند، این مطلب را جعل می کنند. در صورتی که ما یکی از سالهایی که مکه رفته بودیم، فلسطینی ها را زیاد می دیدیم، یکی از آنها آمد به من گفت: فلان مسئله از مسائل حج حکمش چیست؟ بعد گفت: من شیعه هستم، این رفقایم سنی اند. معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد.
بعد خودشان می گفتند: بین ما شیعه و سنی هست. شیعه هم زیاد داریم. همین لیلا خالد (چریک فلسطینی که در چند عملیات هواپیماربایی شرکت داشت) معروف، شیعه است. در چندین نطق و سخنرانی خودش در مصر گفته من شیعه ام؛ ولی دشمن یهودی یک عده مزدوری را که دارد، مأمور می کند و می گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبی اند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبتهایی نسبت به افرادی که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین می گویند، شنیدید، وظیفه تان چیست.»[۱۲]
۳. اسامی مساجد فلسطین به نام اهل بیت(ع):
در میان خبرهای منتشر شده از تهاجم رژیم صهیونیستی، خبری بود که دقت در آن نشان دهندۀ علاقۀ مردم فلسطین به اهل بیت(ع) است. از جمله بمباران مسجد علی بن ابی طالب(ع) واقع در محله «الزیتون» شهر غزه توسط جنگنده های اسرائیلی در روز ۱۰ دی ۱۳۸۷. حال مدعیان ناصبی بودن مردم فلسطین، به این سؤال جواب دهند که چگونه مردمی می توانند هم نسبت به اهل بیت جسارت داشته باشند و هم آنقدر برای آنها احترام و تقدس قائل باشند که نام مساجد خود را نام اهل بیت(ع) بگذارند؛ آن هم حضرت علی(ع)؟!
همچنین در کنار این مسجد، مساجد دیگری به نام اهل بیت (ع) وجود دارد. مانند مسجد الامام علی بن ابی طالب(ع) که در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانۀ باختری رود اردن واقع شده است. یا مسجد فاطمة الزهراء(ع) که حداقل دو مسجد با این نام در فلسطین وجود دارد؛ یکی در قریه ارتاح، واقع در جنوب طول کرم و دیگری در شهر نابلس.[۱۳]
۴. علاقۀ امام شافعی به اهل بیت(ع):
وی چنان بود که برخی از اهل سنت او را شیعه پنداشته اند و حتی جهت محاکمه به بغداد برده شد. او معتقد بود که ارادت به خاندان حضرت علی(ع) را باید آشکار ساخت و این پندار باطل را از اذهان دور کرد که «رفض» را در دوستی آن بزرگواران می دانند و ناصبی گری را در دوستی ابوبکر و عمر.
به اعتقاد او جریان رافضی گری و ناصبی گری که دوستی و دشمنی افراطی را در حق علی(ع) دنبال می کردند، نادرست است؛ یعنی انسان مؤمن به خدا و رسولش، کسی است که محبت اهل بیت(ع) را آشکار کند و تقسیم بندی مسلمانان به رافضی و ناصبی، ناصواب و مطرود است و افرادی که مسلمانان را به این دو دسته تقسیم می کنند، قطعاً مجرم و گناهکارند؛ زیرا محبت حضرت علی و خاندانش(ع) از اصول دین اسلام است و اگر کسی چنین امری را آشکار کند، به اصل اسلام عمل کرده و به ایمان خویش استحکام بخشیده است.[۱۴]
۵. شیعه بودن برخی فلسطینیان:[۱۵]
برخی از فلسطینیان شیعه هستند و همواره ارتباط خود با لبنان، به عنوان یکی از مراکز مهم شیعی را حفظ کرده اند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این ارتباط تنگ تر و بیش تر شده است. جهاد اسلامی به عنوان شیعی ترین جنبش فلسطینی، پیوند مستحکمی را با حزب الله و ایران برقرار کرد و به همین واسطه نقش مهمی را در گسترش شیعه در این کشور داشت.
شهید فتحی شقاقی، دبیر کل پیشین این جنبش و حامی جدی انقلاب اسلامی، بارها اعلام کرده که از دهۀ هفتاد بود که با اسلام انقلابی از طریق آثار امام خمینی و آیت الله سید محمدباقر صدر(ره) آشنا شده است. علاوه بر جهاد اسلامی، جنبشهای ملی و دینی دیگری با صبغۀ شیعی در فلسطین شکل گرفته که بیش تر کارکرد فرهنگی و اجتماعی دارند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکّلی تحت عنوان اتحاد الشباب الاسلامی(اتحادیه جوانان اسلام) در بیت لحم پا گرفت که جمعیتی خیریه با رویکردی تبلیغی بود. این گروه اقدام به تأسیس درمانگاه خیریۀ الاحسان، درمانگاه السبیل، مرکز جراجی نقاءالدوحه، مدرسه النقاء و مرکز زنان کردند. همچنین دوره های آموزشی قرآن را در مساجد و مؤسسات دایر کرده اند که نقش مهمی در گسترش تشیع داشته است.
گروه فعال دیگری به نام «الحرکة الاسلامیة الوطنی» (جنبش اسلامی ملی) است که مدتی پیش با شیعه شدن «محمد ابوسمره» رئیس و دیگر اعضای خود، به حرکت جهاد اسلامی پیوستند. جنببش مذکور مؤسسه ای را تحت عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات قدس برای فعالیت تبلیغی خود راه اندازی کرده است.
مرکز شیعی دیگر در بیت لحم توسط «محمد الشحادة» یک از یاران جنبش جهاد اسلامی اداره می شود که به سهم خود در گسترش شیعه نقش مهمی داشته است.
یکی دیگر از مؤسسات پرکار در این زمینه، «جمعیت الجعفریة» است که در حوالی دبوریق تأسیس شده و زیر نظر استاد اشرف امونه اداره می شود. هیئتهای متعددی زیر نظر این مؤسسه مشغول فعالیت هستند که: حسینیة الرسول الاعظم(ص)، مکتب الزهراء(ع) و مجلة السبیل، از آن جمله هستند.[۱۶]
به تازگی نیز مؤسسه ای با عنوان شورا یا مجلس عالی شیعیان فلسطین تأسیس شده است که سرپرستی آن را «محمد غوانمه» بر عهده دارد. وی از اعضای سابق جنبش جهاد اسلامی بود.[۱۷]
پی نوشت ها:
[۱] صحیفه امام، سید روح الله موسوی خمینی،مؤسس تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، تهرا ن،۱۳۷۹ش، ج۹، ص۲۷۶.
[۲] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار اقشار مختلف مردم، مورخ:۱۸/۰۶/۱۳۹۴.
[۳] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار کارگزاران نظام، مورخ:۲۱/۰۴/۱۳۷۷.
[۴] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان، مورخ:۱۵/۰۸/۱۳۷۰.
[۵] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار جمعی از آزادگان، مورخ:۳۰/۵/۱۳۷۰.
[۶] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در خطبه های نماز عید فطر، مورخ۲۹/۰۷/۱۳۸۴.
[۷] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در خطبه های نماز جمعه تهران، مورخ:۲۱/۰۷/۱۳۸۵
[۸] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در خطبه های نماز عید فطر، مورخ۲۹/۰۶/۱۳۸۸.
[۹] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در خطبه های نماز عید فطر، مورخ۱۰/۰۷/۱۳۸۷.
[۱۰] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار مسئولان نظام، مورخ:۱۶/۰۵/۱۳۹۰.
[۱۱] بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله در دیدار اساتید دانشگاه ها، مورخ:۰۲/۰۶/۱۳۹۰.
[۱۲] آشنایی با قرآن، مرتضی مطهری، ننتشارات صدرا، تهران، ۱۳۷۶ش، ج۴، پاورقی ص۳۲.
[۱۳] سایت پرسمان دانشجویی، مقاله «علت کمک به فلسطین از منظر دینی، سیاسی و…»، کد۱۸۴۰.
[۱۴] سیمای امام علی علیه السلام از منظر اهل سنت، محمد برفی، بی نا، بی جا، بی تا، ص ۱۷۶.
[۱۵] سایت پرسمان دانشجویی، مقاله «علت کمک به فلسطین از منظر دینی، سیاسی و…»، کد۱۸۴۰.
[۱۶] مجله الثقافی، گفتگو با صلاح نوری عبود، پژوهشگر دانشگاه کربلا، دبی.
[۱۷] مقاله «تشیع در فللسطین»، پایگاه اطلاع رسانی جهان تشیع.
ثبت دیدگاه