سرمقاله خط حزب‌الله درباره تذکر پیاپی رهبر معظم انقلاب در موضوع عدالتخواهی/ حزب ‌اللهی‌ها مراقب باشند!

 رهبر معظم انقلاب سالها پیش در پیامی کوتاه به جنبش عدالتخواهی آنها را به دو شاخص مهم توجه داده بودند: « اول بصیرت و دوم صبر.» همان نکاتی که حالا بعد از 12 سال، بار دیگر آن را تکرار کرده اند.

پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه سرگشاده آقای طاهری اصفهانی امام جمعه مستعفی اصفهان ۱۳۸۱/۰۴/۲۰

 پاسخ امام خامنه ای به نامه ای سرگشاده آقای #طاهری_اصفهانی :در باب فساد اقتصادی خوب است همه از #اطرافیان و #منسوبان خویشاوندی و شخصیتی خود شروع کنند./اینجانب جفای به خودم را می بخشم اما از حق ملت نمی گذرم

مکتب امام خمینی (ره)، منادی «تحول» به نفع مستضعفین در عهد «استثمار فرانو»

 درست زمانی که ظلمت استثمار فرانو جهان را فراگرفته بود و می‌رفت تا از کرامت انسان جز نامی باقی نماند، چراغ هدایتگر انبیاء و مصلحان بزرگ تاریخ بار دیگر در دستان مردی از شرق تابیدن گرفت تا آغازی باشد بر تحولی بزرگ. خمینی کبیر که خود تربیت‌یافته‌ی مکتب انبیای عظام و ائمه‌ی هدی (علیهم صلوات الله) بود، رسالت خویش را تحول در جوامع برای رهایی بشر از چنگ استکبار و استثمار از طریق ایجاد انقلاب روحی و

تفاوت‌های استحاله و تحول

  شرح بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)

تذکّرِ رسولانه امام خمینی و تحوّلِ باطنیِ جامعه ایران

 در برداشتِ اجتماعیِ امام خمینی و حضرت آیت الله خامنه ای، تحوّل در عرصه های «ساختاری» یا «رفتاری»، محدود نمی ماند، بلکه مهم ترین و بنیادی ترین عرصه تحوّل، تحوّلِ «باطنی» است که چنانچه بر مدار و مسیرِ حقایق و معارفِ قدسی صورت گیرد، «تحوّلِ معنوی» خوانده می شود. انقلابِ اسلامی بیش از هر چیز، انقلابی بود که ریشه در «تحوّلِ معنویِ» نیروهای انقلابی داشت و همین نوع تحوّل، «انقلابِ اجتماعی» را به دنبال

رُهبانُ اللّیل و اسد النهار

  یادداشت متفاوت وخواندنی رهبر انقلاب از دیدار با امام خمینی(ره) در روز ۱۴ فروردین ۱۳۶۵ 

منشور انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی از مجلس شورای اسلامی

  بر اساس پیام های صادره به مناسبت آغاز به کار ادوار مجلس شورای اسلامی

نگاهی تحلیلی به تقریر آیت‏‌ الله خامنه ‏ای از ولایت مطلقه فقیه

 فقه حکومت، باید قواعد و چهارچوب های اقامه دین در جامعه را بیان کند. این قواعد، در سطحی فراتر از آنچه معمولاً با عنوان فقه حکومت می شناسیم قرار دارند. ولی فقیه، اجازه دارد نوبه نو، نظام ها و ساختارهایی برای تأمین اهداف نظام اسلامی بسازد و در این طراحی های کلان، به تشخیص خود، مصالح و رویکردهایی را ترجیح دهد و دین، اجازه این انعطاف ها و انتخاب ها را به او می دهد.

کلام سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری

 کـلام سـیـاسـی یـکـی از حـوزه های مهم اندیشه سیاسی اسلامی است . اندیشمندان سیاسی مـسـلمـان غالبا در عرصه مباحث کلام سیاسی نیز دیدگاههای خاص خود را دارند. این مقاله در صدد است به بررسی مهم ترین دیدگاههای مقام معظم رهبری در عرصه کلام سیاسی بـپـردازد. بـدیـن مـنـظور با معرفی اجمالی کلام سیاسی و تمایز آن از سایر حوزه های مـعـرفت سیاسی اسلامی ، در شش محور به بررسی دیدگاههای معظم له در این زمینه می

التزام به ولایت فقیه، جذب حداکثری و دفع حداقلی

 ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آنها موجب تصدیق می شود، و چندان به برهان احتیاج ندارد. به این معنی که هرکس عقاید و احکام اسلام را، حتی اجمالا دریافته باشد، چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور آورد، بی درنگ تصدیق خواهد کرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت. ولایت فقیه مورد نظر امام راحل رحمت الله علیه و مورد نظر مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی شعبه ای از ولایت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه

بخش هایی از انتخاب خبرگان رهبری

 یک بار خصوصی خدمت امام (قدس سره) رفته و در این باره با ایشان صحبت کند. در این دیدار حضرت امام (قدس سره) مجددا می فرمایند: «شما وقتی مثل آقای خامنه ای را دارید، چرا تردید دارید؟ چرا مشکل دارید؟»

اجلاس خبرگان برای رهبری حضرت آیةالله خامنه ای

 لطفا چگونگی اجلاس خبرگان که مقام معظم رهبری به عنوان رهبر در آن اجلاس انتخاب شدند را بیان بفرمایید؟

نوآوری های فقهی سیاسی امام خمینی(ره)

 امام خمینی معتقد بود: «هر دانشی ماهیتاً جنبه عملی دارد و هیچ دانشی نظری صرف نیست»(1). این دیدگاه موجب شد تا ایشان وارد هر علمی که می شدند به جنبه عملی آن توجه خاص کنند؛ و همچنین باید بدانیم که این نوع نگاه به علوم، همه علوم را به نوعی به علم استقلالی مبدل می کند و به رتبه علوم آلی ارتقا می دهد.

مفهوم اقتدار ملی از منظر امام خمینی(ره)

 کسب اقتدار ریشه در فطرت انسانی دارد. انسان ها به صورت طبیعی تمایل به قدرت و نیرومندی دارند. به اعتقاد امام همه انسان ها عاشق قدرت مطلق اند اما در مصادیق قدرت دچار اشتباه می شوند. اسلام نیز که قوانین فطرت است، نسبت به اقتدار فرد و جامعه کاملًا خوشبین است و انسان ها و جوامع انسانی را دعوت به عزت و نیرومندی کرده است. در اندیشه اسلامی مؤمن عزیز است و عزیزانه زیست می کند و جامعه اسلامی جامعه ای عزت

مبنای مشروعیت حکومت از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)

 سه دیدگاه درباره مشروعیت سیاسی 2.اندیشمندان مسلمان شیعه دوران معاصر، درباره مبنای مشروعیت سیاسی یکی از این سه دیدگاه را داشته اند: الف. دیدگاه نخست، نصب از جانب خداوند؛ تقریبا دیدگاه همه فقیهان و اندیشمندان شیعه، از ابتدا تا دوره تجدد و بسیاری از متفکران معاصر، مانند فارابی، شیخ الرییس بوعلی سینا، علامه طباطبایی و آیات عظیم القدر حسن زاده آملی، جوادی آملی، مصباح یزدی، ممدوحی کرمانشاهی و... بوده