یک رسوائی تاریخی از دو مورخ

نقل عید دانستن روز غدیر خم توسط پیامبر و اهل بیت و سایر علماء شیعه و سنی که در نکات قبل اشاره شد بخاطر این بود که اولا اثبات کند در این روز موهبت بزرگی از طرف خداوند به امت اسلامی شد و دین آن ها بوسیله معرفی حضرت علی (علیه السّلام) کامل شد و ثانیا در طول 1400 سال گذشته این روز نزد مسلمین مهم تلقی شده است و این از بدیهات زندگی مسلمین بوده است ولی در این میان 2 نفر از مورخین عید بودن این روز را دست ساخته شیعه دانستند که علّامه امینی آنان را رسوا نموده است به این شرح: نویری در نهایه الارب فی فنون الادب (1/ 177) و مقریزی در خطط (2/ 222) گویند این روز عید شرعی نبوده و در زمان پیشینیان امت سابقه نداشته است و اول بار در عراق عید گرفته شده توسط معزّ الدوله که سال 352 آنرا عید معرفی کرد.

جواب: علّامه امینی در جواب می فرمایند افراد زیادی قبل از معزّ الدوله که آن ها گفته اند سال 352 آنرا برای نخستین بار عید معرفی کرد به بزرگداشت آن به عنوان عید تصریح کرده اند از جمله 1- مسعودی مورخ مشهور متوفی 346 در التنبیه و الاشراف صفحه 221 2- کلینی متوفی 329 در کافی 3- فرات ابن ابراهیم کوفی متوفی قرن سوم 4- فیاض بن محمّد بن عمر طوسی در سال 259 خبر داده و خود در محضر امام رضا (علیه السّلام) متوفی 203 بوده است که حضرت آن را عید گرفته و چنانکه گذشت امام صادق (علیه السّلام) متوفی 148 به اصحابش فرمان گرفتن عید داده و فرموده این روش همه پیامبران بوده که روز مشخص شدن جانشین خود را عید می گرفتند و.. . سایر ائمه هم این روش را داشته اند[1] (بنابراین یک رسوائی برای این دو مرد باقی می ماند که آنرا دست ساخته معزّ الدوله دانسته اند.)

پی نوشت

[1] براى ذكر مدارك و اطلاع بيشتر به جلد اول الغدير مراجعه كنيد.

 

اطلاعات

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.