حکم خوردن مال یتیم در مجالس ختم

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* غیبت بدون قصد اهانت

پرسش: آيا براي تحقق غيبت و حرام بودن آن، لازم است بيانِ عيب فرد با قصد اهانت و مذمّت و انتقاص همراه باشد و يا صرف بيان عيب بدون قصد انتقاص نیز غيبت است؟.

پاسخ: آشکار کردن عیب مخفی دیگران غیبت است؛ خواه قصد انتقاص داشته باشد یا نه.

* سکونت طولانی بدون قصد توطن

پرسش: اگر شخصی بدون قصد توطن، مدت طولانی مانند ده سال در شهری بماند، آیا آن جا وطن او به شمار می ‌آید؟.

پاسخ: جايى را كه انسان محلّ زندگى خود قرار داده، و مثل كسى كه آنجا وطن دائمى اوست در آنجا زندگى مى ‌كند كه اگر مسافرتى براى او پيش آيد، دوباره به همان‌ جا برمى ‌گردد؛ اگرچه قصد نداشته باشد كه هميشه در آنجا بماند، وطن او محسوب مى ‌شود.

* تطهیر کف چوبی از نجاست

پرسش: کف چوبی مجتمع های آپارتمانی را که به ادرار کودک نجس شده، چگونه می ‌توان تطهیر کرد؟

پاسخ: پس از برطرف کردن عین نجاست، اگر بخواهند با آب قليل پاك شود بايد به‌ اندازه‌ ای آب روى آن بريزند كه جارى شود و بنا بر احتياط آب را با دستمال و مانند آن جمع كنند وگرنه، جايى كه آب در آن جمع مى ‌شود نجس مى ‌ماند ولی در آبکشی با آب جاری (مانند آب ‌لوله‌ کشی) با اتصال محل به آب، پاک می‌ شود.

* تعدد واسطه در نجاست

پرسش: شی نجس در برخورد با اشیای دیگر تا چند واسطه اشیا و وسایل پاک را نجس می ‌کند؟.

پاسخ: واسطه ‌ها مطلقا موجب نجاست می ‌شوند و تعدد تأثیری ندارد.

* اطعام از مال صغیر

پرسش: پدر خانواده ‌ای از دنیا رفته و کودک صغیر دارد. جد پدری نیز قبلاً مرحوم شده است. برگزاری مجلس ترحیم و شرکت کردن دیگران در این مراسم و استفاده از اطعام و پذیرایی آنان چه حکمی دارد؟.

پاسخ: چنانچه برگزاری مراسم و اطعام به این شکل از مصالح فرزند-اعم از مصلحت مادّی یا اجتماعی- محسوب شود، با اجازه قیّم شرعی اشکال ندارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

اطلاعات

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.