قاعدۀ نگرشِ عاشورایی علامه مصباح

جوامع در طول تاريخ و طى زندگى اجتماعى خود، همواره شاهد تغيير و تحوّلاتى بوده اند. آنچه در اين دگرگونى ها مهم و قابل ملاحظه است جهت و سمت و سوى آن است: آيا سير صعودى داشته و به تعبير برخى از جامعه شناسان، تكاملى اند يا نزولى؟ مطمئناً تغييراتى كه در جهت رشد و تكامل بشر صورت مى گيرد نه تنها نكوهيده نيستند، بلكه پسنديده و مورد استقبال كمال جويان قرار خواهند گرفت.

بدون ترديد، جامعه نبوى به عنوان يك جامعه نيز شاهد تغيير و تحوّلاتى بوده است، اما آنچه باعث حساسيت متفكران و متديّنان شده، سمت و سوى اين تغييرات است. براساس شواهد تاريخى، اين تحوّل و تغيير پس از رحلت رسول گران قدر اسلام(صلى الله عليه وآله)، سيرى نزولى داشته است. جامعه اى كه با عنايت خداوند و همّت محمدى و غيرت علوى و همراهى مهاجر و انصار، بر پايه ارزش هاى معنوى شكل گرفت، چندى پس از رحلت جان گذار بنيان گذارش ره سقوط پيشه كرد و ارزش هاى عصر جاهليت جاى گزين ارزش هاى ناب محمدى گرديد.

هسته اصلى هر جامعه را فرهنگ آن جامعه تشكيل مى دهد و به تعبير جامعه شناسان و دانشمندان علوم اجتماعى، فرهنگ به مثابه هواست كه هيچ جامعه اى بدون آن شكل نخواهد گرفت. بدين روى، نقطه آغازين تغيير در جامعه را بايد تغيير در فرهنگ آن دانست. و اگر گروهى بخواهند جامعه اى را به دلخواه خود تغيير دهند، نقطه شروع آن را در فرهنگ و بخصوص ارزش ها و انديشه هاى آن، قرار مى دهند.

بر اين اساس، تغيير درارزش ها و انديشه ها تغيير در ساير بخش هاى فرهنگ را در پى خواهد داشت; زيرا ساير عناصر فرهنگ تحت تأثير مستقيم انديشه ها و ارزش ها هستند.

نقطه آغاز تغيير در جامعه #فرهنگ آن است و ريشه تغييرات فرهنگى، دگرگونى ارزش هاست، عامل و يا مهم ترين عامل تغييرات فرهنگى را چه بايد دانست؟ برخى از جامعه شناسان بر اين باورند كه نقش كارگزاران در تغييرات اجتماعى و فرهنگى، نقشى برجسته و قابل ملاحظه است; زيرا كنش ها و تصميمات آن هاست كه سرنوشت جوامع را مشخص مى سازد.

استاد مصباح می فرماید:«خداوند متعال در قرآن از هيچ طائفه اى به اندازه بنى اسرائيل تعريف نكرده است. خداوند متعال خطاب به بنى اسرائيل مى فرمايد: «انى فضّلتكم على العالمين»، شما را بر همه جهانيان برترى دادم. حضرت موسى و هارون را فرستاد تا چنين مردمى را از چنگال فرعونيان نجات دهند. اما بعد از چندى نوبت به امتحان رسيد. چند روزى كه حضرت موسى به كوه طور رفت، آنها گوساله پرست شدند. به همين كسانى كه خدا به ايشان عزت داده بود و در حق آنها فرموده بود «فضّلتكم على العالمين» دستور داده شد صورتهاى خود را بپوشانيد و با شمشير يكديگر را بكشيد. هزاران نفر از بنى اسرائيل كه گوساله پرست شده بودند، در يك روز به دست خود بنى اسرائيل كشته شدند. همان كسانى كه خدا به آنها فرمود: «فضّلتكم على العالمين». هنگامى كه از نعمت خدا قدردانى نكردند، در جريان مخالفت با تحريم صيد در روز شنبه، هزاران نفر از ايشان مسخ شدند و به صورت ميمون در آمدند. در آيه ديگر خداوند متعال خطاب به آنها مى فرمايد: «آتاكم ما لم يؤتِ احداً من العالمين».اما همين مردم زمانى كه قدر نعمت هاى خدا را ندانستند، عقوبت خدا بر ايشان نازل شد. خدايى كه «ارحم الراحمين» است، هنگام عقوبت هم «اشد المعاقبين» است.»

آیت الله مصباح با یادآوری « سنت الهی» هشداری به انقلاب اسلامی داده و می فرمایند:« اين سنّت تغييرناپذير الهى است كه اگر قدر نعمت الهى را ندانيد، از شما گرفته خواهد شد. عزيزان من! بترسيد از روزى كه خداى ناكرده ـ در اثر ناسپاسى، اين عزت در معرض خطر قرار گيرد. مى پرسيد به وسيله چه كسانى؟ عزت مسلمانان در صدر اسلام به دست چه كسانى به خطر افتاد؟ حكّام، درباريان، نخبگان، خواص و بعضاً توسط توده مردم ناآگاه.(در پرتو آذرخش،محمدتقی مصباح یزدی)

آیت الله مصباح با تبیین انگیزش های انسان شناسانه،از خواصی سخن می گوید که در عصر ما هم قابل رویت است و در فضای انتزاعی قرار نمی دهد.با حفظ این نکته که این زاویه تحلیل در آن مقطع وجود نداشت و یا اگر بود بسیار نادر بود.انقلابِ مصون شده وجود ندارد؛انقلابِ نبوی هم دچار انحراف شد و علمای زمان «سکوتِ مرگبار» در پیش گرفتند.ایشان از نقش خواص در انحراف و التقاط جامعه نبوی نام می برد.خواصی که با «زر و زور و تزویر» استحالۀ معرفتی در جامعه کلید زدند.خواصی که بدیهی ترین مفاهیم انقلابِ نبوی را تحریف نمودند و «اسلامِ اموی» به اسم «اسلامِ ناب نبوی» به جامعه،قالب نمودند.استاد مصباح از جامعه می پرسد «آیا این انحراف قابل تکرار نیست؟»،می پرسد«آیا شما در حصن حصینی هستید که دچار آسیب نشوید؟»،می پرسد «استمرار انقلاب اسلامی با کدام قرائت به انقلاب امام عصر (ع) می رسد؟»

فریاد حسینی بر سر علما و خواصِ تطمیع شده|| « از سکوتِ مرگبار تا حزب بازی» علمای عصر حسینی

اطلاعات

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.