چرا امام حسن عسکری (ع) به زیارت اربعین سفارش کرده اند؟

زیارت اربعین که مورد تأکید امام حسن عسکری (ع) است؛ (1) با توجه به شرایط خاص دوره امامت حضرت به لحاظ سیاسی و اجتماعی و این که شیعه نیاز دارد تا نمادهای خود را علنی کند (چون دوره حضور امامت بعد از امام عسکری (ع) پایان یافته و دورۀ غیبت صغری و کبری شروع می شود)؛ لذا شیعه باید انسجام خود را در این نمادها نشان دهد و از نظر جمعیتی، شاخص داشته و اظهار وجود کند؛ در غیر این صورت اگر شعارها و نمادهای خود را علنی نکند چه بسا امکان دارد در طول تاریخ راه گم شود و تشیع مانند دیگر فرقه ها از نظر عقیدتی و با توجه به غیبت امام به حسب شرایط سخت از بین برود.

پیشوای یازدهم شیعیان بقای شیعه را به زیارت اربعین امام حسین (ع) پیوند می دهند از آن رو که نهضت امام حسین (ع) عامل بقا و حیات دین اسلام و مذهب شیعه است؛ بدین سبب امام (ع) می خواهند با همان شعارهای حسینی (ع) نهضت زنده باشد و هدف ها و شعارهای امام حسین (ع) زنده بماند؛ لذا ویژگی های خاص مؤمن را برمی شمارد تا شیعه از پویایی برخوردار باشد؛ اگر امام نمادهای شیعه را در پویایی و حضور می دانند؛ از این نوع نگاه می توان فهمید شیعه می تواند با انسجام و حضور خود در صحنه های سیاسی، اجتماعی و عبادی نظیر: نمازهای جمعه و جماعت، حج و زیارت امام حسین (ع) و... پویایی خود را نشان دهد.

امام حسن عسکری (ع) اتحاد و انسجام را پیرامون امام حسین (ع) قابل دسترسی می دانند؛ لذا انگشت اشاره را به سوی اربعین و زیارت اربعین برده اند. گویا امام (ع) عظمت امروز شیعه را تجسم کرده و برای خلاصی و رهایی انسان امروز از سختی های دورۀ غیبت به اربعین و عظمت امام حسین (ع) اشاره می فرمایند. در واقع احیای اربعین، احیای نهضت عاشورا با تمام محتوای نهضت حسینی (ع) است؛ لذا شیعه امروز با سرافرازی به نهضت امام حسین (ع) نگریسته و از آن در انسجام اسلامی بهره می برد.

* تاثیر مراسم اربعین در سبک زندگی اسلامی

مراسم با شکوه اربعین و توجه به مراسم و شرکت وسیع در آن یقینا می تواند در روح انسان تأثیرات عمیقی داشته و جلب حیات حسینی (ع) شود؛ چنین همایشی می تواند ابعاد زندگی مسلمانان را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از آسیب ها و فاصله ها را ترمیم نماید. امروزه آسیب های اجتماعی و اخلاقی زیادی در جوامع اسلامی وجود دارد که عمده ترین آن مسئلۀ جریان های تکفیری است که اگر به اربعین و عظمت آن و اهداف امام حسین (ع) توجه نمایند، ممکن است، از کجراهه خود برگردند. این گروه اگر در دشمن شناسی بصیرت داشتند و به این نکته می رسیدند که دشمن مشترکِ همه فرقه های مسلمان، صهیونیست ها، مستکبرین و استعمارگران است نه شیعیان، چنین آب به آسیاب مستکبران نمی ریختند.

اربعین در اصلاح آسیب ها می تواند درس آموز و راهبردی برای ترمیم گسل های قومی، مذهبی در جهان اسلام باشد؛ اجتماع باشکوه برای تجلیل از فرزند پیامبر(ص) از طرفی برای همه مردم، به یاد امام حسین (ع) بودن است و از طرف دیگر اربعینی شدن می تواند تأثیر معنوی و اخلاقی در اصلاح رفتار مسئولان داشته باشد؛ کسی که همواره به یاد امام حسین (ع) است، رشوه نمی خورد؛ ظلم نمی کند؛ از آموزه های نهضت سیدالشهدا (ع) درس گرفته و شاگرد مکتب امام حسین (ع) خواهد بود. چنین شخصی در نتیجه از مفاسد مختلف به دور بوده و با بهره مندی از زندگی حسینی (ع)، از حیات یزیدی و اموی به دور خواهد بود.

پی نوشت ها:

(1)- عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ (ع) أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.

امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: نشانه های مؤمن پنج تاست. پنجاه و یک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، گذاشتن پیشانی بر خاک، بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم. (كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد)، النص، ص: 53.)

منبع: مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات.

اطلاعات

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.