هر آنچه درباره خمس باید بدانیم

  امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: براستي خداوندي كه خدائي جز او نيست چون زكات را براي ما حرام كرده خمس را براي ما قرار داده است پس زكات را بر ما حرام كرده و خمس را براي ما (دادن خمس بما) واجب كرده است و كرامت براي ما حلال است».
ادامه مطلب

آسیب شناسی مدیریت فرهنگی از منظر قرآن کریم

  فرهنگ، در حقیقت، راه و رسم و شیوة زندگی است و آن را نمی توان از زندگی انسان جدا کرد. حیات و شکوفایی یک ملت در گرو فرهنگی پویا و بالنده است. علم و اقتصاد، پول و ثروت و منابع زیرزمینی برای تأمین و تضمین آیندة بشریت تعیین کنندة صرف نیست، بلکه این ضعف عوامل فرهنگی است که همواره سبب سقوط و زوال تمدن ها بوده است. عدم اهتمام لازم به جریان فرهنگی و آسیب شناسی صحیح آن، یک ملت را فرسوده و در نهایت
ادامه مطلب

شادی و نشاط

  یکی از نیازهای اساسی انسان، شاد زیستن است، زیرا انسان متعادل، خود و جامعه خود را در پرتو آن می سازد؛ از این رو همه به دنبال شادی اند. قطعاً اسلام که دینی فطری و تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت انسان است، مخالف شادی نیست، بلکه حامی و پشتیبان آن نیز می باشد. از نگاه دین، شادی پسندیده آن است که جهت گیری الهی داشته باشد و یا مقدمه ای برای انجام وظایف شرعی باشد، چون طبق نظام ارزشی اسلام، مطلوب
ادامه مطلب

در تکاپوی کارآمدی

  چه چیزی موجب مقبولیت یک حکومت نزد مردم می‌شود؟ کارآمدی واژه‌ای است که بیان این موجبیت را برعهده گرفته است. در تعریف این واژه، سه امر مدنظر است: شایستگی مسئولین در انجام مسئولیتی که برعهده گرفته‌اند، انجام بهینه‌ی کارویژه‌های دولت (روش دستیابی به هدف غایی حکومت) و رضایت‌مندی نسبی مردم.
ادامه مطلب

اعدام شیخ فضل‌الله نوری، گناه نابخشودنی مشروطه‌خواهان اما عبرت‌آموز در عصر حاضر

  شیخ فضل‌الله نوری از جمله شخصیت‌های تأثیرگذار در جریان مشروطه است که با بصیرتی که داشت، توانست نفوذ جریان غرب‌گرا و منحرف را در مسیر مشروطه تشخیص دهد و با آن مقابله کند؛ مخالفتی که هرچند باعث تصویب اصل مطابقت قانون اساسی با شرع شد، اما سرانجام به شهادت این عالم بزرگ منتهی شد.
ادامه مطلب

جایگاه عقل در معارف اسلامی

  قرآن کریم، ما را به تفکر و تدبر دعوت کرده است. خداوند قرآن را تنها برای خواندن نفرستاده است، قرآن را برای تدبر هم فرستاده است. ( لیدَّبَّرُوا آیاتِهِ) قرآن امر به تدبر و تفکر کرده است. مانند مشبّهه و معطّله نیستیم. چراغ عقل را روشن می کنیم و با آن معارف را تجزیه و تحلیل می کنیم. البته مقلد مکتب ملاصدرا، ملاهادی سبزواری یا شیخ الرئیس هم نیستیم. چون در معارف فکری، تقلید جایی ندارد. از علوم و
ادامه مطلب

آیا مشروعه‌خواهی شیخ فضل‌الله برای تصاحب قالیچه بود؟!

  یادداشتی که پیش رو دارید قضاوتی است درباره‌ی آنچه برخی تاریخ‌نگاران درباره‌ی شیخ فضل‌الله نگاشته‌اند؛ از جمله این عبارات: « نوری (در مقابله با مشروطه‌خواهان) انگیزه‌های شخصی نیز داشت، چون خود را از نظر دانش دینی، برتر از بهبهانی و طباطبایی می‌دانست و به آنان حسادت می‌ورزید...»
ادامه مطلب

نگاهی به اندیشه و افکار سیاسی «حمید عنایت»

  تلاش «عنایت» در زمینه‌ی بومی‌سازی اندیشه‌ی سیاسی، صرف‌نظر از هرگونه قضاوت درباره‌ی توفیق یا عدم توفیق آن، باید تجربه‌ای برای نسل جدید اندیشه‌ورزان ایرانی باشد که در دهه‌های 1370 و 1380 با آشنایی بیش‌تری از مدرنیته و سنت سیاسی ایرانی و تجربه‌ی عمیق‌تر، درصدد بومی‌سازی اندیشه‌ی سیاسی معاصر ایران هستند.
ادامه مطلب

تئوری توسعه، سدی در مقابل پیشرفت

  پس از گذشت چند سال از ابتدای انقلاب، تئوری توسعه در چهارچوب اندیشه‌های لیبرال، تلاش زیادی برای تأثیرگذاری در نگرش مدیریتی کشور داشت. به نظر می‌رسد این اندیشه امروز بیش از پیش در نگرش مدیران رسوخ پیدا کرده و این مسئله موجب نگرانی شده است.  
ادامه مطلب

مرصاد و صیاد

  عملیات غرورآفرین مرصاد از اعجاب انگیزترین عملیات¬هایی است که در کارنامه ی هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران به یادگار مانده است. این عملیات مصداق بارز این آیه¬ی الهی است که: «انّ ربّک لبالمرصاد؛ (ای رسول) پروردگارت در کمینگاه (ستم¬کاران) است».(فجر، آیه¬ی14)
ادامه مطلب

مروری اجمالی بر وضعیت «عزت ملی» در دوران قاجار و پهلوی

  در دوران قاجار، کشور ایران اگرچه تحت استعمارِ مستقیم کشورهای قدرت‌مند قرار نگرفت، اما به نوعی تبدیل به کشوری نیمه‌مستعمره گردید؛ وقایعی نظیر یکه‌تازی فرنگی‌ها در اخذ امتیازات مختلفِ تجاری از ایران (با عاملیّت منورالفکران غرب‌گرا و وطن‌فروش)، عملاً حاکمیت سیاسی و اقتصادی و نیز اقتدار فرهنگیِ ما را به شدت تهدید و تحدید کرد. در زمان پهلوی اول نیز عزت ملت مسلمان
ادامه مطلب

غرب مدرن؛ از نوزایی تا نازایی-کنکاشی در بیانات رهبری در باب سترونی تمدن غربی

  قاطبه‌ی غربیانی که نام فیلسوف را از قرن بیستم به بعد بر خویش نهاده‌اند، استراتژیست‌های تئوریزه‌کردن سلطه‌ی ابرقدرت‌ها بر خلق خدایند. البته ، قلیلی از متفکران غربی که سخنانی شِبه‌متافیزیکی گفته‌اند نیز همان پست‌مدرنیست‌هایی هستند که خیال خام احیای تمدن رو به زوال غربی را در پس عبارات شبه‌فلسفی نشخوار می‌کنند!
ادامه مطلب

بررسی قیام سی تیر 1331 -مردم چگونه به خیابان کشیده شدند؟

  در سال‌های پس از مشروطه و سپس روی کار آمدن رضاشاه، روحانیون در فضای سیاسی کشورمان، در شُرف به حاشیه رانده شدن بودند؛ اما حضور درخشان آیت‌الله کاشانی در قیام سی تیر ثابت کرد روحانیت در سیاست و جامعه‌ی ایران، نقشی غیرقابل‌انکار دارد و نمی‌توان بدون توجه به قدرت و نفوذ روحانیون، تحولات مردمی را پیش برد.
ادامه مطلب

شرک و توحید

  ایمان و شرک همانند نور و ظلمت دارای مراتب وسیعی می باشند، اعتقاد پیرزنی که از راه حرکت چرخ نخ ریسی پی به معبود برده است تا اعتقاد معصومی که دانش او به کائنات راه یافته و آثار حقّ را بعینه در معراج رؤیت نموده است، همه ایمانند، و اختلاف آنها تنها در درجات گسترده آنهاست. تاریکی و ظلمت شرک نیز چون ایمان مراتب مختلفی می تواند داشته باشد. بر این اساس شرک از معاصی اعتقادی تشکیک پذیر است و از یک
ادامه مطلب

هارون، پنجمین خلیفه عباسی

  هارون، ابوجعفر فرزند مهدی عباسی است. در سال 145 ه. ق در شهر ری به دنیا آمد. مادرش کنیزی بنام خیزرانبود.[1] فضل بن یحیی پسر یحیی بن خالد برمکی ده روز پس از او به دنیا آمد و مادر فضل رشید را شیر داد و فضل و رشید برادر رضاعی بودند.[2]
ادامه مطلب