برخی انتظارات امام حسن عسکری ( علیه السلام) از شیعیان

 شیعه واقعی کسانی هستند که همچون رهبران دینی خویش در نهضت خدمت رسانی به مردم و برادران دینی خویش فعال و کوشا باشند و به دستورات و نواهی الهی پای بند باشند چنان که حضرت عسکری در کلام زیبا و دلنشین خود درباره تعریف شیعه می فرماید: «شیعة علی هم الذین یؤثرون اخوانهم علی انفسهم و لو کان بهم خصاصة و هم الذین لایراهم الله حیث نهاهم و لا یفقدهم حیث امرهم، و شیعة علی هم الذین یقتدون بعلی فی اکرام اخوانهم
ادامه مطلب

فعالیت های علمی امام حسن عسکری علیه السلام

 امام حسن عسکری علیه السلام بر اثر نامساعد بودن زمان و محدودیت بسیار شدید که حکومت عباسی اعمال می کرد، موفق به گسترش دانش دامنه دار خود در سطح کل جامعه نشد، ولی در تربیت شاگردانی که هر کدام به سهم خود در نشر و گسترش معارف ناب تشیع و رفع شبهات دشمنان شیعه نقش مهم و به سزایی داشتند، موفق گشت. شیخ طوسی رحمه الله تعداد شاگردان آن حضرت را بیش از صد نفر ثبت کرده است. که در میان آنان چهره های برجسته و
ادامه مطلب

امام حسن عسکری(ع) و منحرفان فکری

 یکی از اهداف و برنامه های کلّی پیامبر و معصومان علیهم السلام حراست و مرزبانی از اندیشه های اسلامی بود که با آغاز بعثت و دعوت پیامبر شروع شده و هریک از امامان بزرگوار به تناسب شرایط زمانی خود به این وظیفه مهم و خطیر پرداخته اند. چنانکه ملاحظه می کنیم، حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم با بسیاری از گروه ها همانند: دهری ها، زنادقه، براهمه و غیر آنان و همچنین امامان علیهم السلام با افراد و گروه های
ادامه مطلب

سخنی درباره امام حسن عسکری علیه السلام

 همان کاری که فرعون با بنی اسرائیل می کرد که چون شنیده بود کسی از بنی اسرائیل متولد می شود که زوال ملک فرعون و فرعونیها به دست او خواهد بود پسرهای بنی اسرائیل را می کشت و فقط دخترها را زنده نگه می داشت و زنهایی را مامور کرده بود بروند در خانه های بنی اسرائیل و ببینند کدام زن حامله است و هر زنی را که حامله بود تحت نظر بگیرند،عین این کار را دستگاه خلافت با امام عسکری علیه السلام انجام می داد. حضرت
ادامه مطلب

مهدی موعود در روایات اسلامی، فرزند امام حسن عسکری علیهما السلام

 بالغ بر صد نفر از علمای واقع بین اهل تسنن تصریح کرده اند که مهدی موعود عجل الله فرجه الشریف کـسی جز پسر امام یازدهم شیعیان نـیست، حتی بـرخی از دانـشمندان اهـل تـسنن کتاب هائی بنام «الائمة الاثـنی عـشر» تألیف، کرده و رسما از امام دوازدهم با نام و نام پدرش حضرت عسکری و مادر گرامیش و سال و محل ولادت آن حضرت سخن گفته اند.
ادامه مطلب

اسناد حضور امام حسن عسکری(ع) در گرگان موثق و غیرقابل تشکیک است

 آیت الله حسینی گرگانی گفت: افرادی که روایات تاریخی حضور امام حسن عسکری(ع) را قبول ندارند به منابع ضعیف تاریخی رجوع می کنند
ادامه مطلب

ورود امام حسن عسکری(ع) به گرگان از نظر تاریخی و روایی اثبات شده است

 مسئول مرکز امامت گرگان گفت: ورود امام حسن عسکری(ع) با طی الارض حضرت در سال 255 هجری قمری به گرگان فعلی، از نظر تاریخی و روایی اثبات شده است.
ادامه مطلب

طی‌الارض امام حسن عسکری(ع) به گرگان و منزل یک ایرانی

 سوم ربیع الثانی سالروز ورود و سفر امام حسن عسکری به جرجان، استان گلستان فعلی و متبرک شدن این شهر به قدوم نازنین حضرت می باشد.
ادامه مطلب

مهدویت از دیدگاه علامه طباطبایی

 آیت الله فقهی، از جمله شاگردان و بهره گیرندگان از محضر درس و منبع فیض علامه طباطبایی(ره) است. ایشان پس از آنکه، تحصیلات خویش را در خارج فقه و اصول با قرار گرفتن در شعاع علمی و عملی حضرت امام خمینی(ره) و پس از آن، استفاده از آیت الله العظمی بهجت، دام ظله، پشت سر نهاد، به منظور بهره گیری از تفسیر و اخلاق و عرفان، به حلقة درس علامه پیوست، و هم اینک از آن بازماندة سلسلة جویندگان لقاء الهی بسیار به
ادامه مطلب

سیره ی امام صادق علیه السلام در تعامل با اهل سنت

 سیره اهل بیت(ع) با اهل سنت یکی از شاخص ترین الگو ها برای تحقق وحدت اسلامی است. در این میان، سیره امام صادق(ع)، رئیس مذهب جعفری و استاد بنیان گذاران مذاهب اهل سنت، به واسطه تعامل بیشتر با اهل سنت، اهمیت بیشتری دارد. آن حضرت را می توان بهترین شاخصه تقریب مذاهب اسلامی در شیعه محسوب کرد که به لحاظ ارتباط فکری و فرهنگی کامل و ممتاز خود با نحله های اهل سنت، بسیار مورد تایید و توجه آنان بوده اند.
ادامه مطلب

حاکمیت توحید و اخلاق در نظام تربیتی امام صادق علیه السلام

 توجه به سیره عملی و استفاده مؤثر از الگوهای پیشینیان در تعلیم وتربیت اسلامی به طور عام و در برنامه درسی به طور خاص اهمیت بسیار زیادی دارد. امام صادق علیه السلام در نقش معلمی دلسوز، با تربیت بیش از چهار هزار شاگرد در رشته های مختلف علمی نظیر: حدیث، فقه و فقاهت، تفسیر، کلام، علم امامت و توحید، اخلاق و عرفان، طب و...، الگوی بسیار مطلوبی برای بهره گیری محققان تعلیم وتربیت در جوامع اسلامی برای شناخت
ادامه مطلب

تقابل مشی ائمه علیه السلام با سکولاریزم

 مهدی بازرگان این اقدام امام را دلیل بر تفکیک دین و حکومت می داند و می گوید: «امام صادق وقتی نامه ابومسلم خراسانی، شورشگر نامدار ایرانی، علیه بنی امیه را دریافت می دارد که از او در دست گرفتن خلافت دعوت و تقاضای بیعت نموده بود، جوابی که امام به نامه رسان می دهد، سوزاندن نامه روی شعله چراغ است. 1. نبودن زمینه حکومت: امام صادق(ع) از نبود شرایط و زمینه لازم برای به دست گرفتن حکومت کاملا آگاه بود و
ادامه مطلب

حیات سیاسی امام صادق (ع)

 آشنایی با ابعاد مختلف زندگانی امامان شیعه از ضرورتهای روزگار ما است؛ زمانه ایکه شیعه پرچمدار حاکمیت دینی و عدالت علوی است. اینکه «امام صادق(ع) تنها یکشخصیت علمی و فرهنگی است یا شخصیت سیاسی هم دارد؟» پرسشی بود که نگارنده رابر آن داشت تا بار دیگر با این نگاه زندگانی امام را بازخوانی کند. دستاورد این مطالعهاین نظریه است که تمام فعالیتهای علمی و فرهنگی امام قطعه ای از جدول (پازل)بزرگ سیاست ناب الهی
ادامه مطلب

مهدویت در سیره و قیام امام خمینی«ره»

 مؤلفه‌های قدرت و حکومت در آموزه مهدویت، جایگاه خاصی دارد و اساساً در قرآن، جهانی شدن اسلام ـ که در حکومت مهدوی متبلور می‌شود ـ به عنوان هدف رسالت پیامبر معرفی شده است.
ادامه مطلب

هواپرستان، چالشی در برابر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

  انسان ها در درون، از هدایت عقل و در عالَم بیرون، از راهنمایی های پیامبران برخوردارند، اما بسیاری از آن ها، عقل را از منزلت خود تنزل داده، هوای نفس را جانشین آن نموده اند. این جایگزینی، که به منزله «اله» قرار دادن هوای نفس و تبعیت از آن است، سبب شد تا هواپرستان، دعوت پیامبران را اجابت نکرده، متکبرانه به تکذیب و قتل آنان مبادرت بورزند. پژوهش حاضر با بهره گیری از آیات قرآن، و یکی دانستن اهداف امام
ادامه مطلب